
 

 
 
Neutral Citation Number: [2007] EWCA Civ 721 

Case No: A2/2006/1235 
IN THE SUPREME COURT OF JUDICATURE 
COURT OF APPEAL (CIVIL DIVISION) 
ON APPEAL FROM QUEEN'S BENCH DIVISION 
THE HON. MR JUSTICE EADY 
HQ04X03130 

Royal Courts of Justice 
Strand, London, WC2A 2LL 

 
Date: 12 July 2007 

Before : 
 

THE RT HON. LORD JUSTICE WARD 
THE RT HON. LORD JUSTICE SEDLEY and 

THE RT HON. LORD JUSTICE MOORE-BICK 
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

Between : 
 

 1. Christopher Roberts  
2. Barry Roberts 

Appellants

 - and - 
 1. Gerry Gable  

2. Steve Silver  
3. Searchlight Magazine Ltd

 
 

Respondents
 
 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

 
Mr H. Tomlinson QC and Mr A. Davies (instructed by Osmond & Osmond) for the appellant.  

Mr G. Millar QC and Mr G. Vassall-Adams (instructed by Kosky Seal) for the respondent  
 

Hearing date: 22nd February 2007 
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

Judgment 



Judgment Approved by the court for handing down. Roberts v Gable 
 

 

Lord Justice Ward:  

A Short Introduction 

1. The claimants, Christopher and Barry Roberts, claim that the defendants, Gerry 
Gable, Steve Silver and the Searchlight Magazine Ltd libelled them in an article in the 
October 2003 edition of a monthly magazine called Searchlight, the natural and 
ordinary meaning of which is said to be that: 

"(i) the first claimant stole money collected at a British 
National Party ("BNP") rally, (ii) he did not return it until 
threatened with being reported to the police, (iii) both claimants 
threatened to kneecap, torture and kill Dave Hill and Robert 
Jeffries alias Bob James, and the families of Dave Hill and 
Robert Jeffries alias Bob James and (iv) both claimants might 
be subject to police investigation." 

2. The defendants advanced two defences to this claim, justification and qualified 
privilege.  The Master directed that the question of whether the words complained of 
were published on an occasion of qualified privilege in accordance with the principles 
set out by the House of Lords in Reynolds v Times Newspapers Ltd [2001] 1 A.C. 127 
should be tried as a preliminary issue. 

3. On the trial of that issue Eady J. "had no hesitation in upholding the privilege 
defence" and so on 12th May 2006 he ordered that the claim be dismissed.  The 
claimants now appeal with permission of this Court. The appeal gives rise to 
important issues about the operation of the so-called Reynolds' and reportage 
defences.   

The facts 

4. The third defendant is the publisher of the magazine Searchlight and the second 
defendant is its editor.  The third defendant is the author of the article concerned.  He 
explains in his witness statement that: 

"Searchlight is a monthly magazine that reports on the 
activities of far-right organizations and political parties in 
Britain and abroad. … We have built up a circulation of 5,000.  
…  Our readership is predominantly comprised of people who 
are particularly concerned about the racist far-right and neo-
Nazi and fascist groups.  We count a significant number of 
MPs, academics, journalists, elements of the criminal justice 
system and organisations concerned with race relations among 
our readership along with concerned members of the public." 

Its political stance is openly critical of the BNP and this case is concerned with      the 
way some of the activities of the Party and its members and former members were 
reported in the journal in 2003. 

5. Mr Gable describes himself as one who is  

 



Judgment Approved by the court for handing down. Roberts v Gable 
 

 

"… recognised as a leading expert on the far right in Britain 
and in Europe.  I have appeared on numerous television 
programmes, lectured in Western Europe, the USA, Canada 
and the Middle East, written two reports for the European 
Parliament on racism, fascism and xenophobia and given 
evidence before the House of Commons Committee on Home 
Affairs on a number of occasions …" 

6. The claimants, who are brothers, are men of good character.  Both are active members 
of the BNP.  At the material time Christopher was their London organiser.  He was a 
potential candidate for the party in the campaign for the London mayoral election due 
to take place in 2004.  He was the BNP candidate in the European elections in June 
2004 and stood at the 2005 general election.  There are descriptions in the papers of 
his successful career as an insurance broker in the City of London. Barry Roberts is a 
central heating engineer.  He had been a BNP candidate at the 2001 general election.  
He stood again in 2005.   

7. They are ill-disposed towards, even contemptuous of, the defendants and are less than 
flattering about their professional standards and probity.  Each side is prepared to 
trade insults with the other and it is obvious that there is no love lost between them.  

8. Mr Gable explains that the background to his article which has caused such offence 
was: 

"that there has been a long-standing power struggle over the 
policies and the direction of the BNP between Nick Griffin its 
current leader, and the late John Tyndall, the founder of the 
party.  John Tyndall founded the BNP in 1982, along with ex-
members of the National Front and under his leadership the 
party aspires to openly neo-Nazi policies such as banning 
marriages between whites and non-whites and the forcible 
sterilisation of immigrants.  Its policies were watered down 
after Tyndall served a term of imprisonment in the mid-eighties 
for offences under the Race Relations Provisions of the Public 
Order Act.  Nick Griffin, who has a similar conviction, became 
party leader in 1999 and has sought to re-brand the party to 
give it a more respectable and credible image.  … 

Mr Tyndall did not fade from the scene and used his position as 
owner and editor of Spearhead, a far-right magazine, to attack 
Nick Griffin and his policies.  …  Activists were split, with 
some their owing allegiance to Mr Griffin and others still 
supporting Mr Tyndall." 

9. As evidence of that power struggle our attention was drawn to an article by Mr Griffin 
called "At the crossroads" published in Identity in July 2003 in which he writes that: 

"Over the last few years, it has been the general policy of the 
British National Party leadership not to respond in our main 
publications to the continual negativity, distortions and 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Roberts v Gable 
 

 

downright lies emerging from the small but disruptive clique 
surrounding the former BNP leader John Tyndall. 

[Mr Tyndall] has spent the last four years trying to cause 
trouble for the present leadership and to create support for his 
long-awaited comeback bid." 

10. In a long article in the October 2003 edition of Spearhead Mr Tyndall "pinpoints what 
is dividing the BNP".  The headline of the article expressing his view is "Policies are 
not the problem: the problem is Mr Griffin."  His article ends:  

"But first things first.  Before anything permanently can be 
done, we have to get rid of the wrecker-in-chief." 

11. The events with which we are concerned arise from a "GRAND RALLY … to 
promote the BNP campaign for the London mayoral and GLA elections in 
2004."  It was advertised in Spearhead to take place on Sunday March 9th but the 
readers were told that for security reasons the location of the rally would not be 
divulged in the magazine but that information about it could be obtained by telephone.  
Chris Roberts and John Tyndall were billed as speakers.   

12. There are conflicting reports of what happened at that meeting.  The British 
Nationalist, the members' bulletin for March 2003, supporting Mr Griffin, reported as 
follows: 

"London 'rally' shambles 

Last month a meeting to reinvigorate the party in London's East 
End turned into a shambles.  The meeting was hijacked by 
disruptive elements, many of whom not members of our party – 
and the event served not to breathe new life into the East End 
and support the party's GLA campaign next year, but to attack 
the party, its leadership and add personal grievances of all 
kinds. 

The keynote address was given by the party's previous, old 
leader, Mr John Tyndall, who launched a strong attack upon the 
party.  This is merely the latest in a continual barrage of attacks 
that began last summer, the object of which is to cause as much 
disruption as possible.   

… 

Proscription  

David Hill of Stepney, east London is henceforth a proscribed 
person.  A non-member, Dave Hill with Robert Jeffries aka 
'Bob James' (himself a proscribed person) and one other 
forcibly entered the home of London & the Essex regional 
organiser Chris Roberts on 9/3/03 and, with threats, stole 
£1,024 collection taken at the day's east London meeting, Hill 
and Jeffries were prominent in turning the East End rally into a 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Roberts v Gable 
 

 

farcical bear garden.  The matter is now in the hands of the 
police." 

13. On the other hand, April's Spearhead reported "London rally best for years" stating: 

"East London saw one of its best BNP meetings for many years 
on 9th March when an audience of 120 gathered above a pub in 
Newham to hear speeches aimed at generating support for the 
party's campaign to contest the London mayoral election and 
the elections to the Greater London Authority in 2004.   

… 

The meeting ended in tremendous enthusiasm and a collection 
raised a really splendid £1,024.00." 

14. Searchlight itself reported the meeting in its April 2003 edition.  Mr Nick Lowles 
wrote: 

"The fractious infighting in the British National Party shows 
little sign of abating as its north-west regional organiser resigns 
and its former leader, John Tyndall, rallies forces against the 
current leadership in London.  

… 

Over 100 London activists attended the meeting arranged by 
the BNP east London organiser …  

Despite the best efforts of Chris Roberts to keep to the set 
agenda, Tyndall and others openly attacked the leadership, 
Tyndall's exceptionally robust and bitter speech never 
mentioned anyone by name, referring only to "our chairman" 
and "our leadership".  His words were punctuated by bursts of 
applause, especially when he directly criticised the party 
leadership." 

15. Mr Gable wrote about this meeting for the first time in the May 2003 edition of 
Searchlight.  His column is charmingly headed "News from the Sewers".  In this 
article he was writing about the "Night of the Short Knives".  He reported: 

"Shortly after the rally the BNP March members' bulletin came 
out with the claim that Hill and James had turned up at 
Roberts's house and stolen the money collected at the meeting.  
Even more grassing took place at this juncture as a result of 
which the BNP leadership revealed James's true identity as 
Robert Jeffries.  The party claims that the police have been 
informed about the alleged theft. 

The story doing the rounds is that Hill and Jeffries initially 
went to collect the £200 booking fee for the meeting room 
which Roberts had forgotten to pay in his rapid exit from the 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Roberts v Gable 
 

 

pub, but seeing all the money it appears temptation got the 
better of them and they took the lot.   

The party has proscribed Hill and claims that James is not a 
member, but then goes on about an existing proscription notice 
against him for subversion and attempted sabotage which 
remains in force.   

These are certainly not happy times for the BNP in London." 

16. In June 2003 Spearhead published a letter from Tony Lecomber, a party organiser, 
which ended: 

"Lastly, I am not overly bothered by the condemnation of the 
thieves and robbers who were shouting the odds at the March 
London meeting.  When people who criticise me go on the 
same day to break into the home of our London and Essex 
organiser and rob him of the Party's collection money then I 
know that I am on the right side." 

17. Also in June a piece was published by "Dave & Bob", who are Dave Hill and Bob 
James aka Jeffries.  They wrote about "Unrest in London" in these terms: 

"Now much has been said concerning the events AFTER the 
meeting [on 9th March], almost always by people who do not 
know what happened and therefore should have better sense 
than to slander others, namely us!  The truth is simple: as the 
meeting closed and we were occupied shaking hand after hand 
of those leaving the hall Chris Roberts was observed by reliable 
witnesses taking the collection money, beckoning to his brother 
(who appeared confused) to follow him and then disappearing 
down the fire exit at the rear of the stage like excrement down a 
toilet.  Now some people may call that theft! 

It was some ten minutes later, after John Tyndall and Richard 
Edmunds had also left that this happening was brought to our 
attention. Chris Roberts was immediately contacted via phone 
and asked to return with the collection so that the meeting's 
disbursements could be made and the funds passed to the north-
west London organiser (who was waiting patiently) as agreed. 

Also on legal advice we came to the conclusion that if we can 
be reported to the police for something we didn't do, we would 
not be disgracing ourselves by reporting both Chris Roberts and 
Barry Roberts to the police for crimes they did commit.  The 
matter is ongoing and therefore we cannot comment further at 
this time." 

18. Dave Hill and Bob James also wrote to Spearhead in August in reply to Mr 
Lecomber's earlier letter describing them as "thieves and robbers".  They responded 
saying: 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Roberts v Gable 
 

 

"It is not true that we broke into the home in question.  If 
anyone is in doubt about this, they should feel free to contact 
Limehouse CID (East London) and/or the Essex Constabulary.  
Money was taken and kept which was owing to us for expenses 
incurred in organising a party meeting; all other money was 
shortly afterwards handed back to the party. 

The genuine version of these events can be found in a five page 
bulletin from us via the usual channels.  All we ask from Mr 
Lecomber is that if he wishes to libel us he should have the 
legal bottle to use our names." 

The editor added this note: 

"By printing this letter it should not be assumed that Spearhead 
takes sides in this dispute.  We are only going in the interests of 
fairness, just as for the same reason we printed the Lecomber 
defence to which it refers." 

19. August 2003 also saw the expulsion of Mr Tyndall from the BNP and the launching 
of his campaign to challenge that expulsion. 

20. In September Spearhead published a letter from Laura Roberts, Chris Roberts' 
daughter setting out her account of how Dave Hill and Bob James retrieved the money 
and the editor noted that: 

"Now that all parties have had their say, correspondence on this 
subject is now closed." 

21. The "five-page bulletin" referred to in the letter from Dave Hill and Bob James was 
sent anonymously to Searchlight in August or September 2003.  It begins by 
observing that "dissatisfaction and unrest is rife in many regions for various reasons 
under our current leadership."  It contains an attack on Mr Tony Lecomber and speaks 
of "an unholy alliance" between Lecomber and Griffin.  It spoke of Chris Roberts in 
these terms: 

"Roberts came in with a swathe of criticisms about Lecomber 
and with a highly mooted CV outside nationalism.  He was 
allegedly a millionaire, who retired early from the City with his 
fortune, a whiz kid who hated Lecomber, who had Nick 
Griffin's confidence and his ear.  Just what was needed!  
Naturally, this endeared him immediately to organisers and 
activists in the south who loathe Lecomber almost to a man.  
Sadly, these glowing credentials quickly faded, evaporated and 
died.   

… 

Roberts soon began to look like a Griffin/Lecomber plant!  

 



Judgment Approved by the court for handing down. Roberts v Gable 
 

 

Interestingly, his home turned out not to be on Millionaire's 
Row as we'd expected, but on Skid Row, among the working 
classes who slip and slide through life just like the rest of us.   

It was now quite obvious that a little village somewhere, was 
missing its little idiot! 

…   

It was quickly recognised by many old hands across London 
and the south, that this whiz-kid, this organisational genius and 
political saviour, was a fraud." 

22. Then followed a piece which lies at the heart of this appeal.  The bulletin continued: 

"Much has been said concerning events after the meeting, 
chiefly by people who do not know what really happened, but 
are foolishly ready to slander others who were actually robbed.   

The truth is simple, as it usually is.  As the meeting closed, we 
were busy shaking hand after hand of those leaving the hall.  
Chris Roberts was observed by a reliable witness, taking the 
collection money and beckoning to his brother, who appeared 
confused, to follow him.  He then disappeared down the fire 
escape at the rear of the stage like a turd down the toilet.  Now 
some people call THAT theft!   

It was some ten minutes later, after John Tyndall and Richard 
Edmunds had also left, (respectively by the front door) that this 
strange behaviour of the Robbers – er, sorry, I mean the 
Roberts' brothers was brought to our attention. 

Chris Roberts was immediately contacted by phone and asked 
to return the collection money for obvious reasons, not least 
that the evening's disbursements could be executed, and the 
residue be passed to the pre-arranged fund holder as was 
understood by Roberts himself from the outset.   

Chris Roberts's response on the phone was that he was 
retaining the collection.  He refused to recognise the booking 
fees etc were to be paid from the funds raised, said that we had 
to cover these costs ourselves, and that the entire meeting had 
been a "shambles" which he wished he had nothing to do with 
(and so say all of us). 

… 

Again we asked for the return of the funds.  He became angry 
and aggressive, ranting that the money was his to do with, as he 
saw fit, before turning his phone off.   

 



Judgment Approved by the court for handing down. Roberts v Gable 
 

 

There were two options: go against the grain and inform the 
police of the theft, or save the party from bad publicity and go 
to Chris Roberts' home and request him face to face to return 
what was not his.  On the advice of some respected and 
credible members of longstanding, notable John Morse (who 
had chaired the meeting) and others, the latter course of action 
was decided upon. 

THINGS GO FROM BAD TO WORSE 

After a long and bizarre journey to Chris Roberts' home, which 
included getting cabs due to an exploding car (nothing to do 
with the wannabe Bomber Lecomber) we demanded the return 
of the money which he had no right to retain.  After a short but 
negative exchange of words whereby Roberts made it plain he 
had no intention of complying with our request, we reluctantly 
threatened to report it as a matter of theft to the police there and 
then.   

At this, he voluntarily but angrily went to his car and retrieved 
the stolen funds and handed it over.   

… 

Just minutes after we left Chris Roberts' home his brother 
contacted us by mobile phone.  He issued death threats to us, 
and to all who stood with us.  Why?  Simply because we had 
rightfully called his brother to account for stealing from us and 
from the people who had donated that money for a specific 
cause.   

WHO IS ROB PURCELL? 

Not long afterwards, a party bulletin scribed by one Rob 
Purcell, whoever he is, appeared with the laughable claim, and 
honestly, it did make us laugh, that we had committed what 
amounted to aggravated burglary, and that the party had left the 
matter in the hands of the police!  So the whole episode takes a 
surreal turn.   

Chris Roberts takes money that does not belong to him, informs 
the police of a non-existent crime supposedly committed by his 
own victims, then over the following minutes, days, and now 
months, joins his brother in threats to "kneecap, torture and 
kill" our respective families and ourselves.  These things are all 
recorded in official files, and can always be used to evidence 
the truth should it ever be necessary in future." 

23. Mr Gable used all of the above material as sources for his article.  He says he carried 
out his own research about the allegations that Hill and Jeffries had made.  In his 
witness statement he says that he made contact with a number of individuals who 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Roberts v Gable 
 

 

provided him with information about the rally and its aftermath, including the alleged 
theft and threats but he would not reveal their identity in order to protect his 
confidential sources of information.  He did not contact either of the claimants 
because, as he explained in his oral evidence, "I didn't think they would have spoken 
to me.  …  I think I would have been told where to go very rapidly."  He says that he 
believed the allegations were true but adds this in his witness statement: 

"The purpose of the article complained of was not to suggest 
that the allegations of either side were true, but to expose the 
very fact of the divisions within a political party trying to 
present a united and respectable front in advance of coming 
elections.   

It was in those circumstances that he wrote the piece which is now the subject of this 
libel claim.   

The libellous article 

24. The "News from the Sewers" published in the October edition of Searchlight has the 
headline "BNP London Row Rumbles on".  It reads as follows: 

"The two rival camps in the British National Party seem to have 
set their feud aside during the campaign that won the party a 
council seat in Gray's, Essex, last month.  Even people who 
should not be in the party at all, such as the old hard line Nazi 
and Searchlight informant, Keith Thompson, were out plodding 
the streets for the BNP.   

In May this column reported a BNP rally in London at which 
John Tyndall, the party's founder, was the main speaker and 
several of his supporters were present.  It now seems that this 
was an attempt to bring them together with their rivals, the 
supporters of Nick Griffin, the party's present leader. 

Since then Tyndall has been expelled from the party and has 
announced that he is resorting to the courts to challenge the 
decision. 

We described the London rally as the Night of the Short 
Knives.  Soon afterwards the BNP's March bulletin accused 
two members of stealing the collection from the meeting.  The 
story that was put around was that Dave Hill and Robert 
Jeffries, who is better known in the party as Bob James, stole 
the money from the house of Chris Roberts, the London and 
Essex organiser.  It appears that the police investigated but 
decided not to act.   

Perhaps the police are now more interested in Roberts and his 
brother Barry.  Hill and Jeffries recently issued a long letter 
attacking Griffin and his supporters, including Chris Roberts.  
It explains that it was Roberts who stole the money from the 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Roberts v Gable 
 

 

rally and that although it went against the grain, Hill and 
Jeffries reluctantly threatened to report him to the police.  After 
Roberts angrily returned the money, the letter alleges, he and 
his brother Barry threatened to "kneecap, torture and kill" Hill, 
Jeffries, and their respective families.   

The letter complains that the Griffin leadership described 
Roberts as a self-made millionaire who was leaving the city to 
devote his time and fortune to the BNP, but he turned out to be 
a disappointment.  'It was now quite obvious that a little village 
somewhere, was missing its idiot!'" 

25. Chris and Barry Roberts issued their claim for damages for libel on 30th September 
2004.  The defendants' case is that the activities of prominent members of a political 
party are always a matter of public interest and that they were merely reporting the 
allegations without adopting or endorsing them thus giving them a good defence 
under the recently emerging reportage doctrine referred to in Al-Fagih v HH Saudi 
Research and Marketing (UK) Ltd [2002] EMLR 215.   

The judgment under appeal 

26. The case is now reported at [2006] E.M.L.R. 23.  Eady J made these findings: 

"16.  It will thus be apparent that reporting both sides, in a 
disinterested way, is an important element in the doctrine of 
reportage.  That is not to say, of course, that a journalist or 
publisher will be deprived of the opportunity of such a defence 
merely by reason of having a particular personal or corporate 
political stance.  What is important in this context is not so 
much the political stance of the defendant, but rather the way in 
which the particular dispute or controversy is being reported.  
There is no doubt, for example, that Mr Gable is far from 
neutral so far as the BNP is concerned, but that does not mean 
that he is incapable of objective and disinterested reporting of 
what goes on within the party, although naturally it may require 
that any such defence be scrutinised with particular care.  … 

20.  … At the time [of the meeting on 9 March 2003] it was 
apparently on the cards that Mr Christopher Roberts would be 
put forward as the BNP candidate for the office of Mayor.  That 
fact alone would mean that his activities, policies and 
motivations were of legitimate public interest. 

… 

24.  …  It is clear to me that readers of the words complained of 
would be well aware of Mr Gable's antipathy to the BNP and 
that he was merely reporting the conflicting positions rather 
than taking sides with either.  They could hardly conclude that 
he had been present as an eye-witness and would, therefore, 
realise that he was not in a position to espouse one version or 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Roberts v Gable 
 

 

the other.  What would be of interest to the reader would be the 
fact that the allegations and cross-allegations of criminal 
offences were being made by BNP factions against each other, 
and "not necessarily [their] truth or falsity" (to echo the words 
of Latham LJ in Al-Fagih).  It seems to me that these were 
allegations they were entitled to know about, in the context of a 
party presenting itself before the electorate of London, and 
especially so since the allegations against Messrs Hill and 
Jeffries had already been reported." 

27. He then dealt with the claimants' submission that the defendants would fail each and 
every one of Lord Nicholls "ten non-exhaustive tests" set out in Reynolds observing: 

"25.  … I note in passing that they do not necessarily fit the 
reportage template (which was only articulated subsequently) 
as well as those situations where defamatory allegations appear 
to readers to have been adopted.  Nevertheless, it is still no 
doubt right to have them in mind." 

28. His judgment on those "tests" was: 

"26.  The allegations are undoubtedly serious.  It is perhaps fair 
to say that many readers would be likely to understand the 
allegations and cross-allegations to reflect the underlying 
personal and political dispute and to relate to a disagreement as 
to who should take charge of the collection – rather than to an 
allegation of taking money for personal enrichment. 
Nevertheless, the allegation passes Lord Nicholls' first test. 

27.  The legitimate interest in the subject-matter does not seem 
to me to be confined to party members or activists.  For the 
reasons I have given, it extends in my view more widely and 
would embrace the general public and, in particular, the 
electorate. 

28.  No steps were taken to verify the information (as was also 
true in Al-Fagih).  That would not be fatal, however, in a 
reportage case, where the fact of the allegations being made is 
what is important.  Indeed, as Simon Brown LJ had 
commented, verification could be regarded as inconsistent with 
objective reporting. 

29.  So too, the "source" is of less significance in a reportage 
case, since it is not  the reliability of either side which matters 
so much as the nature of the quarrel. 

30.  The allegations have certainly not been the subject of any 
investigation which would "command respect".  The "status" 
speaks for itself, in the sense that the readers know who is 
making the accusations on either side.  Readers of Searchlight 
are unlikely to accord much "status" to allegations being made 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Roberts v Gable 
 

 

in such circumstances and may indeed be sceptical about both. 
(A significant proportion is likely to say "A plague on both 
your houses!") 

31.  There was no "urgency" about the matter.  The ongoing 
dispute was being reported at a leisurely pace as it developed.  

32.  No comment was sought from either Claimant.  Mr Gable 
did not imagine that either would wish to speak to him.  
Although both said they would have wished to have the 
opportunity of denying personal wrong-doing, they accepted 
that they would never have discussed political matters with 
anyone from Searchlight.  The suggestion that they would have 
been willing to talk to him came as something of a surprise to 
Mr Gable, but the essential question is whether it was 
reasonable in all the circumstances for him not to make an 
approach.  Given the long history of Mr Gable's interaction 
with the BNP, it seems to me that it plainly was. In any case, 
the important point (yet again) is the fact of cross-allegations 
rather than the extent of their accuracy. 

33.  It was disputed whether the Claimants' side was put.  But 
readers would understand that each of the factions was denying 
impropriety but accusing the other. 

34.  As to the "tone" of the article, it is significant that Mr 
Gable was not adopting but reporting.  I do not accept Mr 
Davies' submission that the use of "Perhaps" (in "Perhaps the 
police are now more interested in Roberts and his brother 
Barry") or "explains" (in "It explains that it was Roberts who 
stole the money …") demonstrates otherwise. 

35.  It will by now be apparent why I commented that Lord 
Nicholls' tests did not comfortably fit into a reportage case … 
Notwithstanding their cogency, it seems to me that in a 
reportage context this is a stronger case than Al-Fagih because 
of the significance to the British public and to the London 
electorate in particular.  … 

36.  There is a duty ("social or moral") upon political 
commentators generally, including Mr Gable, to cover the 
goings-on in political parties, including disputes, fully and 
impartially.  There is a corresponding legitimate interest in the 
public, and especially those who have a vote, to have such 
information available.  More specifically, Searchlight having 
covered the allegations against Messrs Hill and Jeffries in its 
May 2003 issue, it would also be incumbent on it to cover their 
denials.  As I have already noted, this set of circumstances is 
analogous to that considered by the Court of Appeal in Al-
Fagih and its reasoning is correspondingly applicable – 
although this case is closer to home, in the sense that it was an 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Roberts v Gable 
 

 

English language journal discussing political factions within 
this jurisdiction. 

37.  In all the circumstances, I have no hesitation in upholding 
the privilege defence." 

A summary of the submissions 

29. Mr Tomlinson QC submits on the appellants' behalf that the appeal raises an 
important point of principle perhaps best encapsulated in these paragraphs taken from 
his speaking note: 

"[Eady J.'s decision] does, however, appear to have this 
consequence:  

the media can (and indeed have a duty to) report any 
accusations made by members (or supporters) of political 
parties against one another provided only that there is  

(a) no "adoption" and  

(b) those views are expressed in the course of a 
"dispute". 

In other words, provided there is a dispute, words in 
the form "A says that B has committed the following 
wrongdoing" are likely to be protected by qualified 
privilege. 

14.  This is a very considerable extension of Reynolds' 
principles and a fundamental shift in English defamation 
law.  That law involves the balancing of the rights of 
reputation on the one hand and freedom of expression on the 
other – in modern parlance, the balance of the Article 8 right 
to reputation and the Article 10 right to freedom of 
expression.  That balance has been carefully struck – the so-
called "reportage" doctrine threatens to disrupt that balance 
to the detriment of the Article 8 rights of the claimants.  This 
at the very time when, in other areas such as "privacy", the 
courts have recognised Article 10 rights are not "trump 
cards" but must be carefully balanced against Art. 8 rights.  
… 

34.  It is submitted that the "reportage" defence only applies 
when four conditions are satisfied; 

(1) there is a continuing and active public dispute on a 
matter of public interest  

(2) where the urgency of the matter makes verification 
in the ordinary way difficult or undesirable  

 



Judgment Approved by the court for handing down. Roberts v Gable 
 

 

(3) the reported allegations are attributed and not 
adopted 

(4) the reported allegations do not involve misconduct 
which has wider ramifications – that is misconduct 
which potentially exposed those responsible to third 
party sanctions." 

30. In essence he submits: 

(1)  the Article adopted the allegations and so lost the benefit of the reportage 
defence; 

(2)  responsible journalism demanded verification and there was none.  If there 
was no requirement to verify the allegations in a case like this, then there was an 
unacceptably wide "free fire zone" where the Art. 8 protection of reputation is 
given insufficient weight in the balance to be struck with Art.  10. 

31. Mr Millar Q.C. emphasised the fundamental importance of freedom of expression and 
the need to establish a pressing social need to justify any exception to it.  Hence a 
balance has to be struck, and it is for the trial judge to strike it and for the Court of 
Appeal to be slow to dislodge it.  He submits that reportage is not a separate doctrine 
but an example of fair and responsible reporting within the scope of Reynolds, that the 
essence of reportage is the journalist's making it clear that that he is not asserting that 
the material is true.  He submits that Eady J. was correct in deciding the case as he 
did.   

Discussion 

The Reynolds' defence 

32. The libel law landscape has been liberalised by Reynolds.  Although it is tempting for 
the purpose of this judgment to follow Simon Brown L.J.'s approach in Al-Fagih and 
say that one can "take as read the bulk of what was said in each of the five speeches in 
Reynolds", I do need to set the scene in a little more detail in order to do justice to the 
powerful arguments addressed to us in a field in which a "corpus of case law" is still 
being built up, in the development of which we are invited to participate.  Jameel 
(Mohammed) v Wall Street Journal Europe Sprl [2006] UK HL 44, [2006] 3 WLR 
642, [2007] A.C. 359,  is the most recent valuable elucidation of the proper approach.  
Without citing great swathes of the opinions expressed in those cases and at the risk 
of oversimplification, the relevant principles which inform the case before us can 
perhaps be stated as follows. 

(1) The chilling effect which the common law's rigorous protection of reputation has 
had on the media must now to be acknowledged and, according proper weight to 
ECHR jurisprudence, reputation must now give some way to what may be regarded as 
the higher priority of what Lord Steyn at p.207 G describes as the fundamental 
"constitutional right", that of freedom of expression. 

(2)  Though the categories of privilege are not exhaustive and the list is not closed, a 
generic qualified privilege of political speech was to be rejected.  The duty/interest 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Roberts v Gable 
 

 

test remains the essential element in the structure of qualified privilege even though 
Lord Hoffmann prefers in Jameel paragraph 46 to call it the "Reynolds public interest 
defence" and Baroness Hale in paragraph 146 prefers "a defence of publication in the 
public interest".   

(3)  That duty/interest test can be satisfied if the public is entitled to know the 
particular information being published subject to two essential pre-requisites. 

(4)  The first is that the article as a whole must be in the public interest.  What 
engages the interest of the public, as in the example given by Baroness Hale, "the 
most vapid tittle tattle about the activities of footballers' wives and girlfriends", may 
not be material which truly engages the public interest.   

(5)  Responsible journalism is the second pre-requisite.  Whether the article is of value 
of the public depends upon its quality as well as its subject matter and the value of the 
article to the public must be tested against a standard of responsible journalism.  
Responsible journalism is the point at which a fair balance can be held between 
freedom of expression on matters of public concern and the reputation of the 
individual harmed by that disclosure, the vital balance between art. 10 and art. 8 of the 
ECHR.   

(6)  The court, not the editor, must decide whether the particular material is privileged 
because of its value to the public but due weight must be given to editorial judgement.   

(7)  Interference with freedom of speech is to be confined to what is necessary in the 
circumstances of each and every case and, depending on those circumstances, the 
matters usually to be taken into account will include the following ten factors put 
forward by Lord Nicholls at p.205.  1.  The seriousness of the allegation.  The more 
serious the charge, the more the public is misinformed and individual is harmed if the 
allegation is not true.  2.  The nature of the information, and the extent to which the 
subject matter is a matter of public concern.  3.  The source of the information.  Some 
informants have no direct knowledge of the events.  Some have their own axes to 
grind, or are being paid for their stories.  4.  The steps taken to verify the information.  
5.  The status of the information.  The allegation may have already been the subject of 
an investigation which commands respect.  6.  The urgency of the matter.  News is 
often a perishable commodity.  7.  Whether comment was sought from the claimant.  
He may have information others do not possess or have not disclosed.  An approach to 
the claimant will not always be necessary.  8.  Whether the article contained the gist 
of the plaintiff's side of the story.  9.  The tone of the article.  A newspaper can raise 
queries or call for an investigation.  It need not adopt allegations as statements of fact.  
10.  The circumstances of the publication including the timing. 

(8)  This list is not exhaustive.  The weight to be given these and any other relevant 
factors will vary from case to case.  The list certainly does not set up a series of 
hurdles to be negotiated by a publisher before he can successfully rely on qualified 
privilege. 

(9)  Any lingering doubt should be resolved in favour of publication.   

Reportage 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Roberts v Gable 
 

 

33. The pleaded defence is that the article did not allege that either of the claimants was 
guilty of criminal conduct.  It described the allegations being made by both groups of 
supporters against each other to illustrate the enmity between rival groups struggling 
for political leadership of the British National Party.  It is a defence of what is now 
becoming known as reportage.  This appeal has given this Court the opportunity to 
explore the nature and extent of that defence and its place in the libel law landscape.   

34. Reportage is a fancy word.  The Concise Oxford Dictionary defines it as "the 
describing of events, esp. the reporting of news etc. for the press and for 
broadcasting."  It seems we have Mr Andrew Caldecott Q.C. to thank – or to blame – 
for its introduction into our jurisdiction.  The doctrine first saw the light of day in Al 
Fagih.  Simon Brown L.J. said in paragraph 6 that it was "a convenient word to 
describe the neutral reporting of attributed allegations rather than their adoption by the 
newspaper."  That may indeed conveniently describe what it is but there is more to it 
than that and it is necessary to see how this new doctrine fits into the firmament. 

Al Fagih 

35. Since Mr Tomlinson seeks to distinguish his case from Al Fagih, it is necessary to 
examine it closely.  The claimant (AF) and a Dr Al Mas'aari (AM) were prominent 
members of a dissident political organisation (the Committee) opposed to the existing 
Saudi Arabian government.  The defendant newspaper supported the government and 
was sponsored by the Saudi royal family.  The Committee was riven by a dispute 
between AF, the manager of its London office, and AM its spokesman.  This dispute 
escalated to the point that both men were issuing press releases reporting their side of 
the problem and these were avidly reported by the defendant on a day to day basis as 
the saga unfolded.  On 5th March 1996 AM issued his press release announcing the 
expulsion of AF and setting out a number of allegations against him one of which was 
of his spreading malicious rumours to defame the honour of his fellow members of 
the Committee and the women of certain provinces in Saudi Arabia.  This was 
reported the following day, 6th March, by the defendant though the scandal-
mongering allegation was slightly toned down.  AF's riposte the same day was to 
issue his press release announcing AM's removal as the Committee's official 
spokesman.  The defendant's journalist spoke to AM for his reaction.  In the course of 
this conversation AM gave as an example of the rumours that were being spread by 
AF that AF had accused his mother of bringing women to him at home.  AM said he 
would be able to produce tape recordings to confirm what was being said.  That was 
reported in the defendant newspaper on 7th March.  AF read it with shock and 
disbelief because in Muslim society an allegation that a person had made imputations 
of a sexual nature such as he was alleged to have made was regarded with greater 
censure than the person of whom the imputations were made.  Later that day the 
journalist telephoned AF to seek his comments on the article, the truth of which AM 
denied.  On 8th March the newspaper published another long article about the split 
within the Committee and included AF's response to the article.   

36. The trial judge, Janet Smith J. rejected the defence of qualified privilege but one of 
the arguments before her was abandoned by Mr Caldecott, part of the defendant's new 
team to represent it on the appeal.  It is important to note that Mr Caldecott accepted 
that he had to bring the defence of qualified privilege within the ambit of Reynolds as 
those principles had to apply in every case, irrespective of whether or not it was 
within the field of political discussion, whether the defamatory allegation was adopted 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Roberts v Gable 
 

 

or unadopted, attributed or unattributed.  His submission was that qualified privilege 
was established because these reports were made within the context of a political 
dispute, were attributed to a political rival and were not adopted by the newspaper. 

37. Simon Brown L.J. reached these conclusions: 

"45.  At the end of the day it is necessary to stand back from 
much of the detail and ask oneself the root question whether in 
all the circumstances of the case the duty-interest test (or the 
right to know test) was satisfied. … 

49.  This publication occurred in the course of what was 
undoubtedly a political dispute.  The judge herself rightly 
"accept[ed] that the news of the split within the Committee was 
a matter of real interest and concern to the readership.  It was 
important news".  She was prepared to accept too "the 
defendant's claim that it did not adopt the allegation or in any 
way imply that it was true".  To my mind she should not in 
these circumstances have concluded that, without an attempt to 
verify the allegation, the publication could not be regarded as 
being in the public interest.  That was the critical finding and I 
find her reasoning in this regard unconvincing.  In the first 
place it must be recognised that both parties to the dispute had 
issued press releases and were ready to make allegations 
against the other.  …  Secondly, …  If, as the judge accepted 
(and seems to me plain), "the mere fact that such allegations are 
being made is of public interest and importance", 
notwithstanding that the reader could not determine whether 
they were true or false, then I have difficulty with the view that 
the public interest in being informed of the particular allegation 
complained of was only "very limited".  These, it seems to me, 
are nice distinctions for which there is really no place in the 
reporting of an on-going dispute on a day-to-day basis.  … 
What is clear from these mutual allegations, however, is that 
one or other if not both of these leading Committee members 
were being shown to be disreputable and that basic fact seems 
to me something which the appellant's readership were entitled 
to be kept informed about.  In my judgment there was no need 
for the newspaper, at any rate at this early stage of mutual 
accusation, to commit itself to preferring and adopting the 
contentions of one side over the other.   

50.  In short, the case for finding qualified privilege here seems 
to be not merely to have been very much stronger than in 
Reynolds … but strong enough not to have been held forfeit by 
the appellant's failure to turn an objective report into a verified 
and adopted allegation.  To my mind AK was entitled in this 
case to publish without attempting verification.  Indeed in the 
present context verification could even be thought inconsistent 
with the objective reporting of the dispute.  … 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Roberts v Gable 
 

 

51.  I am not, of course, saying that verification (or at least an 
attempt at verification) of a third party's allegations will not 
ordinarily be appropriate and perhaps even essential.  In 
rejecting the general claim for qualified privilege for political 
discussion Lord Nicholls said in Reynolds at 203B:  

"One difficulty with this suggestion is that it would seem to 
leave a newspaper open to publish a serious allegation which 
it had been wholly unable to verify.  Depending on the 
circumstances, that might be most unsatisfactory." 

52.  I am saying, however, that there will be circumstances 
where, as here, that may not be "most unsatisfactory" – where, 
in short, both sides to a political dispute are being fully, fairly 
and disinterestedly reported in their respective allegations and 
responses.  In this situation it seems to me that the public is 
entitled to be informed of such a dispute without having to wait 
for the publisher, following an attempt at verification, to 
commit himself to one side or the other." 

38. Mantell L.J. considered he could not interfere with the judge's decision and he would 
have upheld her.   

39. Latham L.J. concluded that: 

"65.  …  What emerges clearly from that summary [of the 
facts] is that the paper was reporting a split in a political group 
which was clearly of significant interest to its readers.  It seems 
to me that in this context, what is said by the one side in 
relation to the other is itself of considerable interest.  This is so 
whether what is said is of high political importance, or merely 
scurrilous gossip or personal accusations.  The fact that 
allegations of the latter sort are made rather than the former 
enables the interested reader to obtain some insight into the 
nature of the dispute.  It is the fact that the allegation of a 
particular nature has been made which is in this context 
important, and not necessarily its truth or falsity (emphasis 
added). 

…  

67.  …  It seems to me that in the context of allegation and 
counter-allegation as was undoubtedly the case here, the 
interested reader was entitled to know what type of allegations 
were being made from time to time by one side against the 
other, for the reason which I have already given.  Provided that 
the paper did not, and there is no suggestion of it having done 
so, in any way suggest that it was adopting the allegation, the 
fact that the allegation was made was a matter of proper interest 
to the reader and the paper had an appropriate duty to publish 
it.   …  

 



Judgment Approved by the court for handing down. Roberts v Gable 
 

 

68.  It is in this context that the need for verification has to be 
considered.  Whether or not there has been verification is only 
one of the criteria to which consideration has to be given.  
Whether verification is necessary in any given case in order to 
obtain the protection of qualified privilege would clearly 
depend upon the facts.  That is a trite statement.  But if, as here, 
the publication is of an allegation made in the context of 
allegation, counter-allegation and refutation, where attribution 
is clear, and where the paper has said nothing to suggest that it 
in any way adopts an allegation, verification is only likely to be 
of significance where the allegation is, for example, of 
criminality the ramifications of which may go well beyond the 
ambit of the dispute which is the subject matter of the 
publication." 

40. Although one can distil from the judgments the essential strands of the reasoning, 
namely that the Reynolds' rules apply but that where there has been full attribution but 
not adoption of a political dispute (a 'spat' as it has since been described), verification 
is not essential, nonetheless I see the force of the submissions that the ambit of the 
reportage defence is still not clearly defined or confined by Al Fagih.   

Other cases of reportage 

41. Reportage is next mentioned in Mark v Associated Newspapers Ltd [2002] E.M.L.R. 
38.  There the Daily Mail repeated assertions in the Mail on Sunday that Miss Mark, 
the Prime Minister's former nanny, had authorised publication of material from her 
book which she ought not to have done without the Blairs' consent and, moreover, 
that she had misrepresented her position when claiming to have been devastated by 
the publication of extracts from her book in the Mail on Sunday.  These were 
defamatory remarks.  The Daily Mail, however, also published her denial that she had 
authorised publication.  The two central questions which arose on the appeal were (1) 
whether the repetition rule was reconcilable with Strasbourg jurisprudence, and (2) 
even if it is, does the reporting within the same publication of two conflicting 
statements, the one defamatory, the other its denial, without the publishers disclosing 
a particular preference for either, have the consequence that the denial is to be 
regarded as the antidote to remove the bane of the publication in a way which results 
in its losing its otherwise defamatory meaning.  This Court found there was no 
inconsistency between the repetition rule and decisions of the European Court of 
Human Rights and that it was only in cases where the antidote so obviously 
extinguished the bane that no issue could properly be left to the jury that the judge 
should rule at an interim stage that the article was not capable of being defamatory.  
In the course of his judgment Simon Brown L.J. said of Al-Fagih: 

"35.  In short, whilst I am certainly prepared to recognise that 
the approach adopted in Al-Fagih may need to be taken further 
still - rather than perhaps confined merely to the reporting of 
statements (attributed and unadopted) by both sides to a 
political dispute - I reject entirely the argument that the 
repetition rule as such needs changing.  To regard reportage as 
being incapable of harming a person's reputation would be to 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Roberts v Gable 
 

 

introduce into the law a fiction which the repetition rule is 
designed to avoid." 

42. The doctrine is next mentioned in Galloway v Telegraph Group Ltd [2006] E.M.L.R. 
221.  The articles concerned asserted that Mr Galloway, a well-known Member of 
Parliament, was in the pay of Saddam Hussein, secretly receiving sums to the order of 
£375,000 a year, that he had diverted monies from the Oil for Food Programme thus 
depriving the Iraqi people whose interests he claimed to represent of food and 
medicine and that he had probably used the Mariam appeal as a front for personal 
enrichment.  The Daily Telegraph did not seek to justify these defamatory statements 
as true but, relying upon the fact that they were based on documents found by their 
reporter in Baghdad claimed that the publication was protected by privilege, inter alia, 
as reportage.  The Court of Appeal held: 

"48.  It is not in dispute that the Baghdad documents were of 
great interest to the public and The Daily Telegraph was 
naturally very keen to publish them. If the documents had been 
published without comment or further allegations of fact Mr 
Galloway could have no complaint since, in so far as they 
contained statements or allegations of fact it was in the public 
interest for The Daily Telegraph to publish them, at any rate 
after giving Mr Galloway a fair opportunity to respond to them.  
Such publication would be reportage.  The balance would 
come down in favour of freedom of expression, which, subject 
to Art.   10.2, is protected by Art. 10.1 of the Convention, and 
the statements would be protected by privilege.  … 

59.  It appears to us that the newspaper was not merely 
reporting what the Baghdad documents said but that … it both 
adopted and embellished them.  It was alleging that Mr 
Galloway took money from the Iraqi oil-for-food programme 
for personal gain.  That was not a mere repeat of the 
documents, which in our view did not, or did not clearly, make 
such an allegation.  … the thrust of the coverage was that The 
Daily Telegraph was saying that Mr Galloway took money to 
line his own pockets.  In all the circumstances we answer the 
question whether the newspaper adopted and embellished the 
statements in the Baghdad documents in the affirmative. … 

68.    … The right to publish must however be balanced against 
the rights of the individual.  The balance is a matter for the 
judge.  It is not for an appellate court.  This court will not 
interfere with the judge's conclusion after weighing all the 
circumstances in the balance unless he has erred in principle or 
reached a conclusion which is plainly wrong." 

43. Finally, we find some endorsement of the doctrine in Jameel.  Lord Hoffmann said in 
paragraph 62: 

"In most cases the Reynolds defence will not get off the ground 
unless the journalist honestly and reasonably believed that the 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Roberts v Gable 
 

 

statement was true but there are cases ("reportage") in which 
the public interest lies simply in the fact that the statement was 
made, when it may be clear that the publisher does not 
subscribe to any belief in its truth (emphasis added)." 

Baroness Hale commented in paragraph 149: 

"Secondly, the publisher must have taken the care that a 
responsible publisher would take to verify the information 
published.  The actual steps taken will vary with the nature and 
sources of the information.  …  The requirements in 
"reportage" cases, where the publisher is simply reporting what 
others have said, may be rather different, but if the publisher 
does not himself believe the information to be true, he would be 
well-advised to make this clear.  In any case, the tone in which 
the information is conveyed will be relevant to whether or not 
the publisher has behaved responsibly in passing it on." 

Help from abroad? 

44. At our request counsel did an electronic search of Commonwealth jurisdictions but 
nothing of assistance was found.  The doctrine is known in the United States of 
America.  The leading case appears to be Edwards v National Audubon Society 556 F. 
2d 113 decided in May 1977.  The National Audubon Society was an 
environmentalist group vigorously opposed to the insecticide DDT because, in their 
view, use of the chemical endangered bird life.  Proponents of the pesticide denied the 
charge and forcefully urged that without DDT, millions of human beings would die of 
insect-carried diseases and starvation caused by the destruction of crops by insect 
pests.  The Society published an annual Christmas bird count which showed a steady 
increase in bird sightings despite the growing employment of pesticides in the past 30 
years.  These statistics were seized upon by the scientists as proof of the fallacy of the 
Society's claims.  In riposte the Society prefaced the next year's bird count with an 
article explaining that the count was the result not of more birds, but of more "birders" 
(bird watchers).  The article added: 

"Any time you hear a 'scientist' say the opposite, you are in the 
presence of someone who is being paid to lie …" 

A journalist on the New York Times realised that the Society's charges were a 
newsworthy development in the already acrimonious debate and he accordingly 
telephoned the author of the article to obtain the names of those the Society 
considered to be "paid liars".  The plaintiffs were named.  The reporter sought their 
comment.  The New York Times published an account  of the article, of the names 
given at interview and of the response of the accused men.   

45. The United States Court of Appeals for the Second Circuit said this: 

"At stake in this case is a fundamental principle.  Succinctly 
stated, when a responsible prominent organisation like the 
National Audubon Society makes serious charges against a 
public figure, the First Amendment protects the accurate and 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Roberts v Gable 
 

 

disinterested reporting of those charges, regardless of the 
reporter's private views regarding their validity.  …  What is 
newsworthy about such accusations is that they were made.  
We do not believe that the press may be required under the 
First Amendment to suppress newsworthy comments merely 
because it has serious doubts regarding their truth.  Nor must 
the press take the cudgels against dubious charges in order to 
publish them without fear of liability for defamation.  …  The 
public interest in being fully informed about controversies that 
often rage around sensitive issues demands that the press be 
afforded the freedom to report such charges without assuming 
responsibility for them.   

The contours of the press's right of neutral reportage are, of 
course, defined by the principle that gives life to it.  Literal 
accuracy is not a prerequisite: if we are to enjoy the blessings 
of a robust and unintimidated press, we must provide immunity 
from defamation suits where the journalist believes, reasonably 
and in good faith, that his report accurately conveys the charges 
made.  …  It is equally clear, however, that a publisher who in 
fact espouses or concurs in the charges made by others, or who 
deliberately distorts these statements to launch a personal attack 
of his own on a public figure, cannot rely on a privilege of 
neutral reportage.  In such instances he assumes responsibility 
for the underlying accusation. 

It is clear here, that [the journalist] reported Audubon's charges 
fairly and accurately.  He did not in any away espouse the 
Society's accusations: indeed, [he] published the maligned 
scientists' outraged reactions in the same article that contained 
the Society's attack.  The Times article, in short, was the 
exemplar of fair and dispassionate reporting of an unfortunate 
but newsworthy contretemps.  Accordingly, we hold that it was 
privileged under the First Amendment." 

46. In a leading American text book, Sack On Defamation, vol. 1, 3rd ed., the author 
identifies four features of the case: (1) that the defendant was a responsible prominent 
organisation, (2) the plaintiff was a public figure, (3) the Times report was accurate 
and disinterested and (4) the accusations were themselves newsworthy simply because 
they were made in the context of a controversy then ranging about a sensitive issue. 

An analysis of cases since Audubon seem to show that those criteria had been met in 
relatively few cases and neutral reportage had, therefore, rarely been applied by the 
courts to immunise publication.   

47. The American experience must be treated with some caution.  It is quite possible that 
the First Amendment carries more weight in the New York Court of Appeal than 
Article 10 does here in striking the balance between freedom of expression and the 
right to protect reputation.  The introductory words of Chief Judge Kauffman are 
suggestive of that:  

 



Judgment Approved by the court for handing down. Roberts v Gable 
 

 

"In a society which takes seriously the principle that 
government rests upon the consent of the governed, freedom of 
the press must be the most cherished tenet.  It is elementary that 
a democracy cannot long survive unless the people are 
provided the information needed to form judgements on issues 
that affect their ability to intelligently govern themselves.  …  
the federal courts have steadfastly sought to afford broad 
protection to expression by the media, without unduly 
sacrificing the individual's right to be free of unjust damage to 
his reputation." 

Human rights jurisprudence 

48. Lord Nicholls was firmly of the view that the test of responsible journalism struck the 
right balance between the Art. 10 right to freedom of expression and the Art. 8 right to 
the protection of reputation saying at p.203H: 

"The common law approach accords with the present state of 
human rights jurisprudence." 

He repeated in Bonnick v Morris [2003] 1 AC 300 paragraph23: 

"Responsible journalism is the point at which a fair balance s 
held between freedom of expression on matters of public 
concern and the reputation of individuals." 

49. In paragraph 80 of  Galloway, the Master of the Rolls quoting how Strasbourg 
stresses the importance of the national court striking a fair balance between the 
protection of freedom of expression enshrined in  Art. 10 and the protection of 
freedom of a person's reputation enshrined in Art 8 as an aspect of private life, said: 

"It seems to us that is exactly the balance which Lord Nicholls 
was articulating in Reynolds: …  Moreover, it also seems to us 
that Lord Nicholls was himself according particular importance 
to freedom of expression and thus freedom of the press in just 
the same way as the European Court has done.  We see no 
difference in principle between the approach of the House of 
Lords in Reynolds and that of the European Court." 

50. In Jameel Lord Hope embraced the European approach when he said in paragraph 
109 in the language which resonates from Strasbourg: 

"The cardinal principle that must be observed is that any 
incursion into press freedom that the law lays down should go 
no further than is necessary to hold the balance between the 
right to freedom of expression and the need to protect the 
reputation of the individual.  It must not be excessive or 
disproportionate." 

51. Since then the European Court has given judgment in Verlagsgruppe News GMBH v 
Austria (Application 76918/01) where the applicant newspaper quoted a letter 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Roberts v Gable 
 

 

defamatory of a politician which had earlier been published by another paper in the 
context, said the Court, "of its reportage about the then pending defamation 
proceedings against Mr Heller [the author of the letter] which, involving several … 
politicians on the one hand and a well-known artist criticising  them publicly on the 
other  hand, was certainly a subject of public interest."  So this is seen by the Court as 
a case of reportage.  The Austrian courts ordered the forfeiture of the publication 
concerned.  The Court found that to be in violation of Art. 10,  holding: 

"31.  …due to the fact that the publication of Mr Heller's 
statements contributed to the discussion of a subject of 
public interest and addressed well-known politicians, 
particularly strong reasons had to be put forward to explain 
any punishment of the applicant company for assisting in 
their dissemination.( see mutatis mutandis Thoma v 
Luxembourg).  … 

33. …  It is certainly true that the article at issue reflected a 
rather critical approach to the defamation proceedings.  
This cannot, however, justify the conclusion that the article 
identified and adopted the content of the impugned 
statements of the quoted passage.  In this regard the Court 
further recalls that a general requirement for journalists to 
distance themselves from the content of a quotation that 
might provoke or insult others or damage their reputation is 
not reconcilable with the press's role of providing 
information on current events, opinions and ideas (see 
Thoma v Luxembourg. " 

52. Like this court in Galloway, I am satisfied that we walk in tune and in step with the 
Convention and the Strasbourg jurisprudence and no radical departure from our 
approach is necessary.   

 

Where have we arrived so far? 

53. What can be learnt so far from this review of the authorities is that the journalist has a 
good defence to a claim for libel if what he publishes, even without an attempt to 
verify its truth, amounts to reportage, the best description of which gleaned from 
these cases is that it is the neutral reporting without adoption or embellishment or 
subscribing to any belief in its truth of attributed allegations of both sides of a 
political and possibly some other kind of dispute.  Mr Tomlinson objects that that this 
is vague and wide and constitutes an unprincipled extension to freedom of expression.  
His objections can only be met by placing reportage in its proper place in the legal 
landscape.  To do so one must answer these questions: 

(1)  Why is the reporter of reportage free from the responsibility of verifying the 
information and why does the well-established repetition rule not require the 
journalist to justify the truth of what he is reporting? 

(2)  Do the Reynolds rules apply to reportage? 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Roberts v Gable 
 

 

(3)  What then is the proper approach to the  reportage defence? 

Reportage and the repetition rule 

54. The repetition rule is well-established and has an important place in libel law.  The 
rule was succinctly described by Lord Reid in Lewis v Daily Telegraph Ltd [1964] 
A.C. 234, 236 as: 

"Repeating someone else's libellous statement is just as bad as 
making the statement directly." 

Indeed it may be much worse:  

"… if the words had not been repeated by the newspaper, the 
damage done by J. [by slandering the plaintiff] would be as 
nothing compared to the damage done by this newspaper when 
it repeated it.  It broadcast the statement to the people at large 
…"  Truth (N.Z.) Ltd v Holloway [1960] 1 W.L.R. 997, 1003 
PC. 

55. Thus the rule is that if A makes a defamatory statement about B and C repeats it, C 
cannot succeed in the defence of justification by showing that A made the statement: 
C must prove the charge against B is true.  This is so even if C believes the statement 
to be true and even when C names A as his source.  Lord Devlin put it succinctly in 
Lewis v Daily Telegraph at p. 284: 

"For the purposes of the law of libel a hearsay statement is the 
same as a direct statement, and that is all there is to it." 

56. The obvious question which then arises is this: if ordinarily C has to prove the truth of 
what A said about B, why should that rule not apply simply because C goes on 
neutrally to report that A and B are in a political dispute and that in the context of that 
dispute B was also making defamatory or derogatory remarks about A?  Why should 
C be exculpated when reporting what is said in the context of a dispute but not when 
reporting the allegation in isolation?  It was a question posed by Simon Brown L.J. at 
paragraph 35 of Al-Fagih when he asked: 

"At first blush one might wonder why a correctly attributed and 
unadopted allegation is defamatory at all; to state that the 
allegation has been made is, after all, true." 

57. The answer was given by Mr Caldecott Q.C. in paragraph 36: 

"What, however, Mr Caldecott stresses is that the repetition 
rule concerns only the scope of the defence of justification in 
report cases; it does not limit the scope of qualified privilege at 
common law.  Least of all does it require that an unadopted 
allegation is to be treated in the same way as an allegation 
asserted to be true." 

58. This was made more explicit in Mark where Simon Brown L.J. said in paragraph 34: 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Roberts v Gable 
 

 

"The repetition rule concerns the meaning of words - and, of 
course, justification, the other side of the same coin.  It 
recognises the reality as I have sought to explain it.  It does not 
have the effect of making defamatory a publication which 
otherwise would not be.  But when, of course, it comes to 
qualified privilege, the precise terms and circumstances in 
which the defamation comes to be repeated become all-
important.  The (non-exhaustive) ten factors identified by Lord 
Nicholls in Reynolds … are then all in play.  It is at this point 
that the journalist can seek to pray in aid "the contribution of 
the press to discussion of matters of public interest" …"  

59. So the answer to the first question is that the repetition rule and reportage are not in 
conflict with each other.  The former is concerned with justification, the latter with 
privilege.  A true case of reportage may give the journalist a complete defence of 
qualified privilege.  If the journalist does not establish the defence then the repetition 
rule applies and the journalist has to prove the truth of the defamatory words.   

Reportage and Reynolds' qualified privilege 

60. Once reportage is seen as a defence of qualified privilege, its place in the legal 
landscape is clear.  It is, as was conceded in Al-Fagih a form of, or a special example 
of, Reynolds' qualified privilege, a special kind of responsible journalism but with 
distinctive features of its own. It cannot be a defence sui generis because Reynolds is 
clear authority that whilst the categories of privilege are not closed, the underlying 
rationale justifying the defence is the public policy demand for there to be a duty to 
impart the information and an interest in receiving it (see p. 194 G).  If the case for a 
generic qualified privilege for political speech had to be rejected, so too the case for a 
generic qualified privilege for reportage must be dismissed. 

The proper approach to the reportage defence 

61. Thus it seems to me that the following matters must be taken into account when 
considering whether there is a defence on the ground of reportage.   

(1)  The information must be in the public interest. 

(2)  Since the public cannot have an interest in receiving misinformation which is 
destructive of the democratic society (see Lord Hobhouse in Reynolds at p. 238), the 
publisher will not normally be protected unless he has taken reasonable steps to verify 
the truth and accuracy of what is published (see, also in Reynolds, Lord Nicholls' 
factor four at page 205 B, and Lord Cooke at p. 225, and in Jameel, Lord Bingham at 
paragraph 12 and Baroness Hale at paragraph 149).  This is where reportage parts 
company with Reynolds.  In a true case of reportage there is no need to take steps to 
ensure the accuracy of the published information.    

(3)  The question which perplexed me is why that important factor can be disregarded.  
The answer lies in what I see as the defining characteristic of reportage.  I draw it 
from the highlighted passages in the judgment of Latham L.J.  and the speech of Lord 
Hoffmann cited in paragraphs 39 and 43 above.  To qualify as reportage the report, 
judging the thrust of it as a whole, must have the effect of reporting, not the truth of 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Roberts v Gable 
 

 

the statements, but the fact that they were made. Those familiar with the 
circumstances in which hearsay evidence can be admitted will be familiar with the 
distinction: see Subramanian v Public Prosecutor [1956] 1 W.L.R. 965, 969.  If upon 
a proper construction of the thrust of the article the defamatory material is attributed 
to another and is not being put forward as true, then a responsible journalist would not 
need to take steps to verify its accuracy.  He is absolved from that responsibility 
because he is simply reporting in a neutral fashion the fact that it has been said 
without adopting the truth.   

(4)  Since the test is to establish the effect of the article as a whole, it is for the judge 
to rule upon it in a way analogous to a ruling on meaning.  It is not enough for the 
journalist to assert what his intention was though his evidence may well be material to 
the decision.  The test is objective, not subjective.  All the circumstances surrounding 
the gathering in of the information, the manner of its reporting and the purpose to be 
served will be material.   

(5)  This protection will be lost if the journalist adopts the report and makes it his own 
or if he fails to report the story in a fair, disinterested and neutral way.  Once that 
protection is lost, he must then show, if he can, that it was a piece of responsible 
journalism even though he did not check accuracy of his report. 

(6)  To justify the attack on the claimant's reputation the publication must always meet 
the standards of responsible journalism as that concept has developed from Reynolds, 
the burden being on the defendants.   In this way the balance between Art. 10 and Art. 
8 can be maintained.  All the circumstances of the case and the 10 factors listed by 
Lord Nicholls adjusted as may be necessary for the special nature of reportage must 
be considered in order to reach the necessary conclusion that this was the product of 
responsible journalism.  

(7)   The seriousness of the allegation (Lord Nicholls' factor 1) is obviously relevant 
for the harm it does to reputation if the charges are untrue.  Ordinarily it makes 
verification all the more important.  I am not sure Latham L.J. meant to convey any 
more than that in paragraph 68 of his judgment in Al Fagih cited in paragraph 39 
above.  There is, however, no reason in principle why reportage must be confined to 
scandal-mongering as Mr Tomlinson submits.  Here equally serious allegations were 
being levelled at both sides of this dispute.  In line with factor 2, the criminality of the 
actions bears upon the public interest which is the critical question: does the public 
have the right to know the fact that these allegations were being made one against the 
other?  As Lord Hoffmann said at paragraph 51 in Jameel: 

The fact that the material was of public interest does not allow 
the newspaper to drag in damaging allegations which serve no 
public purpose.  They must be part of the story.  And the more 
serious the allegation, the more important it is that it should 
make a real contribution to the public interest element in the 
article."  

All the circumstances of the case are brought into play to find the answer but if it is 
affirmative, then reportage must be allowed to protect the journalist who, not having 
adopted the allegation, takes no steps to verify his story.  

 



Judgment Approved by the court for handing down. Roberts v Gable 
 

 

(8)  The relevant factors properly applied will embrace the significance of the 
protagonists in public life and there is no need for insistence as pre-conditions for 
reportage on the defendant being a responsible prominent person or the claimant 
being a public figure as may be required in the U.S.A.  

(9)  The urgency is relevant, see factor 5, in the sense that fine editorial judgments 
taken as the presses are about to roll may command a more sympathetic review than 
decisions to publish with the luxury of time to reflect and public interest can wane 
with the passage of time.  That is not to say, as Mr Tomlinson would have us ordain, 
the reportage can only flourish where the story unfolds day by day as in Al Fagih.  
Public interest is circumscribed as much by events as by time and every story must be 
judged on its merits at the moment of publication. 

The application of that approach to this case 

62. The judge correctly held that the report covered a subject of legitimate public interest 
and there is no challenge to that finding.  It is true that the particular aspects of the 
article which are seized upon by the appellants relate to their alleged criminality and 
not to their political views, but "no distinction is to be drawn between political 
discussion and other matters of public concern", to quote from Lord Nicholls speech 
at p.204F.  Moreover, as Lord Hope put it in paragraph 108 in Jameel: 

"A piece of information that, taken on its own, would be 
gratuitous can change its character entirely when its place in the 
article read as a whole is evaluated.  The standard of 
responsible journalism respects the fact that it is the article as a 
whole that the journalist presents to the public." 

63. This article is set in the context of the "BNP row [that] rumbles on."  It describes what 
the judge, colloquially but accurately enough, in my view, characterised as the 
"goings-on" in the party with each side accusing the other of misappropriation of the 
funds raised at the rally.   It concerns the appellants in their political life, not their 
private life.   Judged as a whole it is clearly a matter of public interest.   

64. Although he may not have addressed the question as explicitly as I do, the judge 
found in paragraph 24 that Mr Gable "was merely reporting the  conflicting positions 
rather than taking sides with either" and "what would be of interest to the reader 
would be the fact that the allegations and cross- allegations of criminal offences were 
being made by BNP factions against each other, and "not necessarily [their] truth or 
falsity" (to echo the words of Latham LJ)."   He was, therefore, making a finding of 
what I regard to be essential to establish reportage, namely that the effect of the 
article was to report the fact that these charges had been made, not that they were true. 

65. The next question is whether or not they were adopted by the respondents.  The judge 
dealt dismissively with the adoption argument in paragraph 34.  He simply said that 
neither the use of "Perhaps" (in the sentence "Perhaps the police are now more 
interested in Roberts and his brother Barry") nor "explains" (in "It explains that it was 
Roberts who stole the money …") demonstrated  adoption but he gave no reasons for 
those conclusions.   

 



Judgment Approved by the court for handing down. Roberts v Gable 
 

 

66. I have not found the "Perhaps" argument so easy to dismiss.  "Perhaps the police are 
now more interested…" can be read as "Maybe the police should now be more 
interested" as if Mr Gable, who says he did in fact believe the allegation against the 
brothers was true, was asserting just that.  Upon reflection I am not convinced that is 
the right way to read the article.   "Perhaps" is used sarcastically as a journalistic 
device to add colour to the article.  On this aspect, the learning from Strasbourg is 
clear.  Recently, for example, the Court held in Radio France v France (2005) 40 
E.H.R.R.706 in full accord with earlier decisions: 

"37.  … Nevertheless, journalistic freedom also allows for the 
possible use of a certain dose of exaggeration, and even 
provocation.  … 

39.  It is not for the court to take the place of the press by 
saying what reporting technique journalists should adopt; 
besides the essence of the ideas and information expressed, 
Art.10 protects their mode of expression." 

67. Jameel is to the same effect, for example as Lord Hoffmann said in paragraph 51: 

"… the question of whether the defamatory statement should 
have been included is often a matter of how the story should 
have been presented.  And on that question, allowance must be 
made for editorial judgment. If the article as a whole is in the 
public interest, opinions may reasonably differ over which 
details are needed to convey the general message.  The fact that 
the judge, with the advantage of leisure and hindsight, might 
have made a different editorial decision should not destroy the 
defence.  That would make publication of articles which are, ex 
hypothesi, in the public interest, too risky and would discourage 
investigative reporting." 

68. I am now satisfied, without lingering doubts which need be resolved in favour of 
publication, that, taking the article as a whole and making allowance for the sarcastic 
speculation about possible police interest, the respondents did not adopt the allegation 
of wrongdoing as their own.  This was attributed neutral reporting of a story in the 
public interest.  It was proper reportage as that defence must now be understood (and 
now that it has a firm place in the libel lexicon, there should no longer be any need to 
italicise the word).   Consequently responsible journalism did not require verification 
of the truth.  

69. Nonetheless all the circumstances of the case, including Lord Nicholls' 10 factors, 
must be borne in mind before a final endorsement of the responsibility of the 
publication can be pronounced and the judge did engage in that overview and in my 
judgment did not err in his appraisal. 

70. He correctly recognised that the apparent seriousness of the allegation was diluted by 
the fact that the thrust of the article related to the disagreement as to who should take 
charge of the collection, not to whether one or other stole it.  The public were entitled 
to know of the fact that the BNP were then riven by this dispute.  The source of the 
information was attributed and truth was not the effect of publication so the reliability 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Roberts v Gable 
 

 

of the source was of little significance and verification was not essential.  In fairness 
to Mr Gable I should repeat that he did make some enquiries of other sources to 
satisfy himself that the dispute was real.  The lack of "status" does not destroy the 
integrity of the report.  The story was one which unfolded over the weeks and months 
and was current, or at least not stale at the time of publication.   No comment was 
sought from the appellants for wholly understandable reasons.  In any event the 
claimants' side of the story was to be inferred: each protagonist was denying 
impropriety and blaming the other.  Apart from a note of sarcasm, and, as all readers 
would suspect, some unfeigned glee at having this embarrassment to their political 
enemies presented "on a plate", the tone was as neutral and as disinterested as any 
article in Searchlight on the BNP could be.  There was nothing untoward in the timing 
of the publication.   In all the circumstances, this was a piece of responsible 
journalism. 

71. I see nothing in paragraph 36 of the judgment which amounts to an error of principle.  
Reference to "goings-on in political parties, including disputes" does not pitch the 
case too wide so long as the "goings-on", of whatever kind, are matters which are of 
enough public concern, as these were, to justify the press bringing them to the 
attention of their readers.  Far from exceeding the permitted bounds of reportage and 
responsible journalism, this judgment correctly applies the principles as I have 
expounded and expanded them. 

Conclusion 

72. For those reasons, I would dismiss this appeal. 

Lord Justice Sedley: 

73. I too would dismiss this appeal.  

74. I would accept Mr Tomlinson's submission that because the reportage defence 
modifies the repetition rule in the interests of Reynolds privilege, it needs to be treated 
restrictively. But this case seems to me, as it did to Eady J, to sit squarely within the 
ring-fence. It is fanciful to suggest that the writer, by remarking that the police were 
perhaps now more interested in the claimants than in Hill and Jeffries, or by reporting 
that the latter's letter "explains" that it was one of the claimants who stole the money, 
was adopting the defamatory allegation. No doubt the prose of the article was 
marginally more readable than a bald recounting of the dispute would have been, but 
it did no more than record that Hill and Jeffries had turned the accusation of theft back 
upon the claimants. The article offers no view about which side is telling the truth; 
and nothing in the law denies the reportage defence to a defendant who is taking a 
perceptible pleasure in reporting the controversy.  When Baroness Hale in Jameel 
says (at paragraph 149) that the tone in which the information is conveyed will be 
relevant to whether the publisher has behaved responsibly in passing it on, I do not 
imagine that she means the reportage defence to be a prize for bland journalism. Such 
a view would be inconsistent with what the European Court of Human Rights held in 
Radio France v France (see paragraph 66 above). I understand her to mean that the 
defence may be forfeited by a presentation which is such as to undermine the claim to 
be publishing in the public interest. That is not the case here; and Mr Tomlinson's 
suggestion that it was irresponsible for Mr Gable to report the dispute without first 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Roberts v Gable 
 

 

soliciting the claimants' side of the story is, if he will forgive me for saying so, not 
entirely in touch with reality. 

75. I respectfully agree with the cautionary note sounded by Ward LJ about the Audubon 
case in the US Second Circuit Court of Appeals, notwithstanding the fine and 
persuasive prose of Chief Judge Kauffman's opinion. Where rights to reputation and 
privacy have wilted somewhat in the bright light of First Amendment jurisprudence, 
the English common law, now reinforced by the European Convention on Human 
Rights, seeks to hold the two in a sometimes difficult balance, calibrated by the 
concept of responsible journalism. Although Mr Millar has preferred to argue the 
issue on its merits, the judgment was in law for Eady J to make and can be impugned 
before us only for error of law. 

76. I would wish, with respect, to enter a caveat about the parts of the judgment of 
Latham LJ in Al Fagih cited in the judgment of Ward LJ at paragraph 39. For my part 
I would not put scurrilous gossip on a par with matters of political importance for 
reportage purposes; nor do I consider that, where reportage is potentially involved, the 
fact that criminality is alleged may make it necessary to attempt verification. In my 
view, the more personal and scurrilous the content of the reported controversy, the 
less likely it is that the controversy itself will be a matter of genuine public interest, 
and the more likely that to report it will be an invasion of personal privacy. But if the 
subject-matter is such as to make the controversy itself a matter of public interest, 
even an accusation of criminality has to be accepted as within the ring-fence. Whether 
responsible journalism calls for verification will be a case- and fact-specific question, 
as Simon Brown LJ explained in Al Fagih; but I tend to think, like Ward LJ, that in a 
great many cases verification – of the content of the allegations rather than of the fact 
that they have been made – will be beside the point. 

77. For the rest, I respectfully agree with the judgment of Ward LJ. I would add that the 
claimants' plainest recourse, whether for damages or for an injunction, lay against 
their detractors but has not been attempted. Instead they have taken the opportunity to 
try to put one of their party's political opponents out of business. While such a motive 
does not disqualify a claimant, any more than the defendant's enjoyment of the row 
enhances his liability, it should put the court on its guard against elevating reporting 
to adoption in the absence of clear words. 

Lord Justice Moore-Bick: 

78. I agree that the appeal should be dismissed for the reasons given by Ward LJ. 

 


