
 

 

 
 

 
 
Neutral Citation Number: [2008] EWHC 116 (QB) 
 

Case No: TLJ/06/0993 
 
IN THE HIGH COURT OF JUSTICE 
QUEEN'S BENCH DIVISION 
 

Royal Courts of Justice 
Strand, London, WC2A 2LL 

 
Date: 29/01/2008 

 
Before : 

 
MR JUSTICE TUGENDHAT 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 
Between : 

 
 Steven Trumm Claimant
 - and - 
 Keith Norman  Defendant
 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

 
Mr Adrian Davies (instructed by Stevens solicitors) for the the Claimant 

Mr Jonathan Crystal (instructed by Thompsons solicitors) for the the Defendant 
 

Hearing dates: 21st and 22nd January 2008 
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

 
Approved Judgment 

I direct that pursuant to CPR PD 39A para 6.1 no official shorthand note shall be taken of this 
Judgment and that copies of this version as handed down may be treated as authentic. 

 
 

............................. 
 

MR JUSTICE TUGENDHAT 
 

 



MR JUSTICE TUGENDHAT 
Approved Judgment 

Trumm v. Norman 

 

 

Mr Justice Tugendhat  :  

1. The Claimant is a train driver.  He works at Cambridge.  He was formerly a member 
of the Associated Society of Locomotive Engineers and Firemen (“ASLEF”).  There 
is a history of disagreement between himself and officers of the union which resulted 
in his expulsion in November 2004.  In evidence he described himself as the most 
loyal member which the union did not have.  In this action he claims damages for 
libel against the Defendant who is now the General Secretary of ASLEF.  At the times 
material to this action the Defendant (“Mr Norman”) was Acting General Secretary.   

2. It is common ground that on 18 May 2005 Mr Norman published a circular to the 
members of ASLEF, who number some 18,000 people.  Identical words were 
published in the June 2005 issue of Loco Journal (ASLEF’s in house magazine) and 
that issue was also published on the website www.aslef.org.uk (“the ASLEF 
website”).  Mr Trumm complains of all three occasions of publication.  The words 
complained of are addressed to “all branches and reps”, signed by Mr Norman and 
read as follows: 

“THE “TRUEASLEF” PROJECT and Steve Trumm 

Rumours abound in some areas along the lines that Mr Trumm, 
the self-acclaimed “webmaster”, says that ASLEF have 
approached him with an offer to pay £20,000 to drop his case 
against us and the impression given is that he is the injured 
party. 

Let us set the record straight. 

• We have not agreed to pay Mr Trumm a penny. 

• There were two High Court actions against him for 
libel, which we expected to succeed and we understand 
he was told by his lawyers were going to result in him 
being ordered to pay damages and costs, probably over 
£100,000 – whereas if he had been innocent and 
truthful, he would not have had to pay anything. 

• There were two Employment Tribunal cases that he 
brought against ASLEF, which we expected to win, and 
the Chairman of the Tribunal at a preliminary hearing 
asked Mr Trumm what he expected to gain from the 
actions even if he won. 

• Mr Trumm made 12 complaints to the Certification 
Officer – none of those were ever clarified sufficiently 
to be sent to us by the CO. 

It is certainly true that we reached an agreement with Mr 
Trumm via his lawyers.  This agreement was made following 
EC Resolutions, including resolution 145/424 of 18 February 
2004. 



MR JUSTICE TUGENDHAT 
Approved Judgment 

Trumm v. Norman 

 

 

This agreement provides that we will withdraw the cases 
against Mr Trumm and not pursue him for costs and in return 
he will withdraw his claim against us and attend a meeting with 
“trueaslef” on the agenda.  If he conducts his part of the bargain 
to the satisfaction of ASLEF we agree to pay his lawyers fees – 
not to him – a contribution towards his lawyers’ fees.  We are 
told by his lawyers that these fees are almost exactly £18,000.  
He still has additional costs amounting to thousands of pounds 
and he claims his obsession has broken his marriage and lost 
him contact with his children.  In this, at least, we are inclined 
to believe him. 

There was a meeting on 13 April 2005 and we have received a 
list of names of others involved with “trueaslef”, which we are 
looking into.  The EC Have now confirmed to Mr Trumm’s 
lawyers that they are not satisfied following the meeting held 
on 13 April 2005 and we will not pay towards his legal costs. 

The decision to seek a deal was based on a number of factors, 
but primarily the desire to move on as a union and to separate 
ourselves from such an irritating individual. 

Mr Trumm has gained nothing other than perhaps the wisdom 
that he has been misled by a small cabal of cowards, who 
worked to damage ASLEF, and who have run away leaving 
him in the lurch. 

We have a number of our goals from bringing the action – most 
importantly stopping this dangerous, anti-democratic and 
uncontrolled website, and the establishment of the principle 
that we will not tolerate such attacks to our union and our 
representatives. 

Please bring the contents of this circular to the attention of your 
members.” 

3. Complaint is made in particular of three passages in the words complained of.  The 
first passage consists of the words: 

“If he had been innocent and truthful, he would not have had to 
pay anything”. 

4. It is Mr Trumm’s case in relation to those words that they mean that he is guilty of 
some disreputable conduct, and secondly that he is not being truthful. 

5. Mr Norman does not admit that any of the words complained of are defamatory of Mr 
Trumm.   In relation to this passage he puts forward a meaning formulated by himself 
in the Defence (a so called Lucas-Box meaning).  Mr Norman’s meaning is that Mr 
Trumm could be liable to pay damages and costs due to his responsibility for 
publishing untruthful statements. 



MR JUSTICE TUGENDHAT 
Approved Judgment 

Trumm v. Norman 

 

 

6. The second passage relied on by Mr Trumm consists of the words: 

 “He claims his obsession has broken his marriage and lost him 
contact with his children.  In this, at least we are inclined to 
believe him”. 

7. It is Mr Trumm’s case that these words mean that he is an obsessive, whose behaviour 
has led to the breakdown of his marriage, and the loss of contact with his children, 
and what he says is not generally to be believed. 

8. Both of the foregoing passages are said to bear these meanings in their natural and 
ordinary, alternatively inferential, meanings.   

9. The third passage relied on is said to bear a defamatory meaning which refers to Mr 
Trumm, both in a natural and ordinary inferential meaning, and, in the alternative, by 
way of what is known as a true innuendo. 

10. The third passage is:  

“There was a meeting on 13April 2005 and we have received a 
list of names of others involved with “trueaslef”, which we are 
looking into”.   

11. It is Mr Trumm’s case that the natural and ordinary inferential meaning of these 
words is that he has committed a breach of confidence by delivery up of the list, so 
exposing those named on it to further enquiry and the risk of disciplinary proceedings 
by ASLEF.   

12. The alternative innuendo meaning that Mr Trumm advances is the same, but his case 
is that that is the meaning that would be reasonably understood by readers who knew 
a number of facts which are then set out.  The facts relied on are as follows.  Mr 
Trumm was formerly the webmaster of the website www.trueaslef.com (the “trueaslef 
site”) and that this was known to all, or most, or at least to many, who visited that site, 
and to many members of ASLEF.  Registered users of that site were aware of the 
following assurance, given on the site by Mr Trumm as its webmaster: 

“Any details taken in the registration process remain 
confidential.  Only one of the team has the access code to this 
date – me, and I/we undertake that at no time either now or in 
the future will such information move beyond that strict ring 
fence”. 

13. A number of individuals are identified as having read the site with the necessary 
knowledge of the confidentiality assurance.   

MEANING 

14. At the start of the proceedings both counsel invited me to hear submissions on the 
issue of meaning, and give my judgment on that issue before proceeding further with 
the case.  I had had the opportunity to read the papers before the trial, and so, having 
heard the submissions of both counsel, I was able to state my conclusion immediately 
following those submissions.   



MR JUSTICE TUGENDHAT 
Approved Judgment 

Trumm v. Norman 

 

 

15. I stated that in my judgment Mr Trumm succeeds in relation to the first and second 
passages quoted above.  The words complained of meant that he was guilty of some 
disreputable conduct and that he had not been truthful.  They also meant that he was 
an obsessive whose behaviour had led to the breakdown of his marriage and the loss 
of contact with his children and that he was not generally to be believed.   

16. However, I decided that Mr Trumm failed in respect of the third passage, both on his 
case that that was the inferential meaning, and on his case based on innuendo.  For 
this purpose I assumed that the facts he relied on would be proved to have been 
known by a reader.  I said I would give my reasons later, which I now do.   

17. This is the trial of the action.  For the purposes of this action it is sufficient to take as 
the test of what is a defamatory imputation that it is one which tends to lower a person 
in the estimation of right thinking people.  The imputation must be one which is 
conveyed to a hypothetical reasonable person in the position of those to whom the 
words complained of have been published.  The hypothetical reader is a reasonable 
man, as that concept is understood in law. He is neither unusually suspicious nor 
unusually naïve.  He is essentially fair minded and reasonable but may be guilty of a 
certain amount of loose thinking.  The meaning must be that which is conveyed by the 
words complained of to someone who does not indulge in meticulous analysis, but 
reads the words quickly and normally, forming a first impression.  He does not read 
the words as a lawyer.  In so far as a natural and ordinary meaning is relied on the 
reasonable reader is assumed to be possessed of general knowledge and ordinary 
experience of the kind that would be possessed by the sort of person who would read 
the particular words complained of. 

18. In relation to the first passage identified from the words complained of, I see little 
material difference between the meaning advanced by Mr Trumm and that advanced 
by Mr Norman.  In my judgment it is plain that the words bear the meaning contented 
for by Mr Trumm. 

19. In relation to the second passage identified from the words complained of, Mr Crystal 
submitted on behalf of Mr Norman that it is not defamatory to say of a person that 
they have an obsession, and obsessions are naturally damaging.  I accept that there are 
cases where difficult questions can arise, when a defendant says of a claimant that the 
claimant is suffering from a medical condition.  That may most appropriately be a 
matter in respect of which a reasonable person would have sympathy for, rather than 
lowering his estimation of, the claimant.  However, the obsession referred to in the 
words complained of here is not a medical condition, but plainly behaviour that is so 
unreasonable that, so it is said, Mr Trumm has suffered the consequences described.  
The words “in this, at least, we are inclined to believe him” clearly imply that he is 
not generally to be believed. 

20. In relation to the third passage from the words complained of, it is submitted for Mr 
Norman that not only are the words not defamatory, but they do not refer to Mr 
Trumm.  It is true that he is not specifically identified as the person from whom “we 
have received a list of names”.  Nevertheless in the context it seems to me plain that a 
reasonable reader would understand that the source of the list is said to be Mr Trumm.  
To this extent I accept the submission of Mr Davies.  But no further.  The words 
complained of do not expressly allege a breach of confidence. Unless a person is 
aware that there has been a promise of confidentiality, he could not reasonably 



MR JUSTICE TUGENDHAT 
Approved Judgment 

Trumm v. Norman 

 

 

understand the words to suggest a breach of confidence at all.  So the case stands or 
falls on the alleged innuendo. 

21. Assuming, as I do, that the reader has the knowledge of the facts relied on by Mr 
Trumm, the question then is whether such a reader would reasonably understand the 
words to suggest that there had been a breach of confidence.  That seems to me to be 
going too far, because it requires a degree of analysis which the reasonable reader 
would not conduct in such a case, and because it assumes a lack of general knowledge 
which a reasonable member of ASLEF would, in my judgment, possess.  It is 
common knowledge that undertakings of confidentiality are not absolute, but are 
subject to obligations of disclosure that may arise in many different contexts. One 
such context is legal proceedings.  A reasonable reader of the words complained of is 
not to be assumed to have any detailed legal knowledge.  On the other hand he is not 
to be assumed to be unusually suspicious. Only an unduly suspicious reader would 
conclude that there had been a breach of confidence, rather than a disclosure properly 
made in the course of the dispute which is described in the words complained of. 

22. This conclusion disposes finally of the claim in so far as it is based on the third 
passage. 

THE ISSUES ON THE SECOND PASSAGE 

23. By order dated 4th May 2007 Eady J declared that the publication of the second group 
of words from the words complained of was not a publication on an occasion of 
qualified privilege. 

24. Following my ruling on meaning, it was common ground that in relation to the second 
group of words complained of the only remaining issue was damages.  The main 
factual issues on damages in relation to that part of the publication are the extent of 
publication and the extent to which it affected Mr Trumm.  In relation to this passage, 
the issue of the extent of publication is very limited.  There is no dispute that the 
words complained of were published in the form of the circular and in the form of 
Loco Journal to some 18,000 members and about 200 others.  In that context whether 
there was further publication on the website is unlikely to be material. 

THE ISSUES ON THE FIRST PASSAGE 

25. Following my ruling on meaning, it was common ground that the publication of the 
first passage from the words complained of was on an occasion of qualified privilege, 
insofar as it was published to members of ASLEF. The only issue on liability was as 
to whether publication to persons other than members was on an occasion of qualified 
privilege. That issue related both to Loco Journal and to the ASLEF website. There is 
no plea of malice. No other defence is maintained in relation to that part of the words 
complained of.  Following my ruling on meaning Mr Crystal accepted that the plea of 
justification in respect of the first passage from the words complained of could no 
longer be pursued. 

26. The only other issue on the first passage is therefore damages.   

27. Little turns on these issues. Both passages include the allegation of untruthfulness. 
The second passage is not less defamatory than the first. Whether or not the defence 



MR JUSTICE TUGENDHAT 
Approved Judgment 

Trumm v. Norman 

 

 

of qualified privilege succeeds in relation to those few publishees to whom it is said 
not to apply can have little effect on the final outcome of the action, for the reasons 
set out in para 38 below. 

THE BACKGROUND TO THE PUBLICATION 

28. As appears from the words complained of, there is a history of litigation relevant to 
this case.  The two High Court actions were claims for damages for libel brought 
against Mr Trumm.  On 24th August 2004 Mr Rix and eight other claimants sued him 
in respect of words published on the “trueaslef” website.  The claimants were 
respectively the former General Secretary of ASLEF and eight members of the 
Executive Committee.  There is no dispute that Mr Trumm, using the pseudonym 
Rogue Trooper, published on that website a number of words which the claimants 
alleged to be defamatory of them and false.   Examples are: 

“This issue is that Rix tried to get Lee sacked for no other 
reason than his politics….. Rix ignores ASLEF rules, rules the 
EC.  FCG Activist contrary to rule. Lies in circulars in EC3 and 
Certification Officer! Uses Loco Journal… The EC have 
signalled to the Troops that they are worried that a nosey GS 
might just find out why Rixy held them in fear for so long… 
Sorry boys you should have done better and you should 
definitely have told him where to get off! … So the circular 
from the GS is insufficient the statements by the GS and the 
AGS is insufficient etc etc all failed to create the slightest doubt 
in your mind that the past five years have been even at best 
chaotic for the finances and financial account/accountability of 
this union and at worst a gravy train tainted by the distinct 
aroma of corruption?... ASLEF funds are being used to pay 
£600 a month from HO tea and milk fund the money is put 
down as the child support of a senior ASLEF officer.  There is 
no information at this time to conclude that the officer in 
question benefits from this arrangement”. 

29. In an action started on 7th February 2005 Andrew Cotogno and twelve others sued Mr 
Trumm for damages for defamation arising out of publications made on the same 
website.  Mr Norman was the fifth claimant in those proceedings.  The words 
complained of cover eighteen pages of text. The first three sentences are typical of the 
style and content of these publications. They read: 

“Well I’m appalled but not surprised.  Dirty fingers in the till 
and handouts to keep lips sealed.  All join the gravy train!...” 

30. On 16th May 2005, two days before the publication of the words complained of in the 
present action, those two libel actions were settled in the form of a court order by 
consent (commonly known as a Tomlin order), substantially as described in the words 
complained of.  Mr Trumm gave an undertaking to the court which has the same 
effect as an injunction, permanently to close and not reopen the website known as 
“trueaslef”, and not to open any other website in respect of ASLEF, and other 
undertakings to a similar effect.  All further proceedings in the two actions were 
stayed.  Mr Trumm also agreed to withdraw applications to the Employment Tribunal 



MR JUSTICE TUGENDHAT 
Approved Judgment 

Trumm v. Norman 

 

 

against ASLEF, being case numbers 1502244/2004/A and 1500212/2005/A.  He 
agreed to write to the Certification Officer withdrawing any and all complaints and 
criticisms of ASLEF, its current or former officials, representatives and employees. 
The Claimants in the two actions agreed to withdraw their claims for libel, and not to 
take action through the courts or under the rules of ASLEF against persons identified 
arising out of their involvement with “trueaslef”.  ASLEF agreed to contribute to Mr 
Trumm’s legal costs in connection with the matters referred to in the agreement a sum 
of no more than £20,000. It was agreed that subject to putting into effect the 
agreements mentioned Mr Trumm was not to be taxed further by contact from any 
ASLEF officer or members of the Executive Committee once matters had been 
completed.  Some issues arose between the parties as to the carrying into effect that 
agreement, but ASLEF did contribute £18,000 to Mr Trumm’s legal advisors. 

31. It was not until nearly six months later, on 1st November 2005, that solicitors 
instructed by Mr Trumm wrote a letter before action threatening proceedings in 
relation to the words complained of.  Mr Trumm gave evidence that he believed that 
he had written a letter himself considerably earlier, but no record of that letter has 
been found by Mr Norman and Mr Trumm was unable to produce a copy.  I find that 
he is mistaken in his recollection as to this. 

THE NUMBER AND CLASSES OF PUBLISHEES 

32. The circulation of Loco Journal is mainly to ASLEF members and retired members. 
18,001 copies containing the words complained of were distributed to members, 
including 1,332 to retired members. A further 202 copies were distributed to people 
who were not members, former members or retired members.  These included a 
number of people or organisations with close links to ASLEF, such as legal and 
financial advisers.  Some copies went to libraries and other trade unions and Members 
of Parliament.  Nine copies were sent to journalists working for National News 
Media.  Thirty copies were sent to individuals described as “interested in trade unions 
and ASLEF in particular”. 

33. The extent of publication through the ASLEF website is more difficult to establish.  
The month of August was selected for investigation and the total number of visits 
during that month was found to be 18,133.  It was not possible to break that figure 
down to show visits to that part of the site upon which the words complained of were 
readable.  There is no direct evidence that any person read the words complained of 
on the website.   

34. Mr Crystal invites me to conclude that there is no evidence that any person read the 
words complained of on the website, and in particular that I should not infer that 
anyone who was not a member of ASLEF did so.  He submits that the website is one 
of interest only to a limited number of people, it is not like a general news website 
such as the BBC, and so, although it is accessible to the general public, it cannot be 
presumed that any member of the general public would in fact have accessed the 
relevant part of the site on which the words complained of are to be read.  Mr Davies 
asks me to infer that there must have been some readers who were not members of the 
union.  

35. There is no presumption in law that a claimant on an Internet libel is able to rely on to 
prove publication.  See Al Amoudi v. Brisard [2006] EWHC 1062, [2007] 1 WLR 113 



MR JUSTICE TUGENDHAT 
Approved Judgment 

Trumm v. Norman 

 

 

para 37.  Whether the court is able or willing to infer that such publication has 
occurred will depend on all the circumstances.  In the present case it is common 
ground that publication to a member of the union will be protected by the defence of 
qualified privilege, so in order to succeed the claimant has to prove on the balance of 
probabilities, including by inference as well as by direct evidence (if any), that there 
was a publication to a reader who was not a member of the union.   

36. On the facts of the present case I would have no hesitation in inferring that members 
of the union accessed the website, and in particular that part of it where the words 
complained of are to be read. But that is of no significance in this case, since it is 
accepted that publication to such persons would be on an occasion of qualified 
privilege. 

37. I accept the submission that this is a website of specialist interest, unlike those of 
newspapers or other media organisations. In my judgment I cannot infer that there 
was a reader of the words complained of to be found on the website who was not a 
member of ASLEF. 

38. That conclusion is also of very little significance in the context of the present action.  
It is common ground that the paper edition Loco Journal was distributed to 202 
publishees who were not members of the union. There may have been more readers 
than that, since there may be more than one reader per copy.  The defence of qualified 
privilege is raised only in relation to the first passage and not to the second passage.  
In practice it would make no difference at all to the outcome of this action whether I 
were to infer that there were a number of readers who were not members of ASLEF 
who had accessed the words complained of on the internet.  If I were to draw such an 
inference, it could not be to the effect that the circulation to non members of ASLEF 
was greatly extended over and above the number of non-members who read the paper 
edition. 

QUALIFIED PRIVILIGE 

39. Mr Crystal submits that the occasion of the publication of the first passage was on an 
occasion of qualified privilege in relation to all the readers of the 202 copies sent to 
non-members. He does so on the basis that Mr Norman was under a duty, or it was his 
proper and legitimate interest, to communicate to the membership of ASLEF, and to 
the others to whom the defamatory allegations on “trueaslef” were published the true 
facts as to the outcome of the proceedings taken against Mr Trumm by himself and 
others.  Further, all those who would have read the words complained of had a 
corresponding and legitimate interest in receiving such communications.  Further it is 
submitted that Mr Norman was reasonable in all the circumstances in disseminating 
the words complained of no more widely than the attacks by Mr Trumm on 
“trueaslef” and no wider than was necessary in order to inform those interested. 

40. In his evidence Mr Norman enlarged upon his reasons for publishing the words 
complained of in the way he did.  First he said it is important that ASLEF members 
know what ASLEF is spending their money on, including in relation to legal 
settlements such as this.  He wanted to explain to the membership how much the 
settlement had cost them.  Secondly, Mr Trumm created so much publicity about his 
disputes with ASLEF among its membership and others that he thought he had to set 
the record straight with regard to the false rumours that were circulating around the 



MR JUSTICE TUGENDHAT 
Approved Judgment 

Trumm v. Norman 

 

 

time of the publication on 18th May 2005.  He wanted the article to reach all the 
people who had heard the rumours.  It was for this reason that he did not want ASLEF 
members to be the only people who read the response.  He also wanted to inform 
RMT members, or members of any other union, or members of Mr Trumm’s union, or 
people who were not even members of any union, about the realities of the settlement 
and ASLEF’s disputes with Mr Trumm.  He said he believed that all these people had 
a legitimate interest in reading the article, and he felt compelled to respond to the 
rumours being circulated among the railway community, as he supposed by Mr 
Trumm. 

41. There is in fact no evidence before me that Mr Trumm had been circulating false 
rumours, and there is no plea of justification in this case. But neither is there any plea 
that Mr Norman was making statements that he did not believe to be true, or knew to 
be false. 

42. The defence of qualified privilege reflects the law’s recognition that it is in the public 
interest that that person should be allowed to speak freely on occasions when it is 
their duty to speak (whether the duty is legal, social or moral), and the person to 
whom they speak has a corresponding interest to receive the communication.  The 
same is the case where the maker of the statement is acting in pursuance of an interest 
of his, and the person to whom he publishes the words complained of has a 
corresponding interest or duty in relation to the communication.   

43. So far as members of the union are concerned, it is common ground that the defence 
applies to communications to them.  It does not matter whether Mr Norman is 
properly to be regarded as owing a duty to members of the union to make this 
communication, or sharing a common interest with them.  The position in relation to 
non members is different.  It may be that in relation to some of the  non members 
there may also be the reciprocal duty or interest that exists in relation to the members, 
for example publication to legal advisers, other advisers, and former or retired 
members.  I do not need to consider the position of such publishees, because there are 
other publishees, most notably journalists, and people who are simply interested 
subscribers to Loco Journal, to whom no duty or can be said to be due, and who do 
not share a common or reciprocal interest in the affairs of ASLEF.  Their interest is no 
more than any ordinary member of the public.  Publication to the members of the 
public may be protected by qualified privilege as set out in Reynolds v. Times 
Newspapers Limited [2001] 2 AC 127.  But no Reynolds defence is available, or has 
been raised in this case. 

44. There may be, in some instances, cases where the General Secretary of a Union needs 
to communicate with all the members of the union, but has no means of doing so 
without, at the same time, and incidentally, communicating with non members. In 
such a case Mr Davies accepted that the publication to non-members may be on an 
occasion of qualified privilege. He referred to examples of such cases given in Gatley 
on Libel & Slander 10th Edition para 14-75. But he submitted that whether that be so 
or not (and I express no view upon it), in the present case Mr Norman could have 
communicated only to members of the union had he wished, and, as he said in 
evidence, he chose to communicate to others.  Moreover the publication on the 
ASLEF website was a publication accessible to any member of the public. 



MR JUSTICE TUGENDHAT 
Approved Judgment 

Trumm v. Norman 

 

 

45. Mr Crystal referred to an occasion when Mr Trumm accepts that he took from an 
officer of ASLEF the confidential draft of a report into its financial affairs, and gave a 
copy, not only to the British Transport Police, but also to the Mail on Sunday 
newspaper.  Mr Crystal submitted that it is not consistent for Mr Trumm now to 
complain of publication by Mr Norman to all the world of the words complained of.  
In my judgment this is no more than a forensic point in relation to liability.  It does 
not relieve Mr Norman of establishing, if he can, a defence of qualified privilege. But 
it does have relevance to damages, considered below. 

46. In my judgment it is clear that qualified privilege cannot be relied upon as a defence 
to publications to journalists and other subscribers to, or publishees of, Loco Journal, 
who cannot be shown to have any interest in the affairs of ASLEF over and above that 
of any ordinary member of the public.  I do not need to consider the position of each 
of the publishees of the 200 copies separately.  It is plain that there was publication of 
up about 100 copies to persons who had no material interest in the affairs of the union 
over and above that of any ordinary member of the public.  There is no defence of 
qualified privilege available in respect of publication to such persons. 

THE LAW ON DAMAGES 

47. As is well known, general damages in libel actions serve three functions: to act as a 
consolation to the claimant for the distress he suffers from the publication of the 
words complained of, to repair the harm to his reputation, and as a vindication of his 
reputation.  Two factors are particularly important: the extent of the publication and 
the gravity of the allegation.  Allegations relating to the integrity or the truthfulness of 
a claimant are amongst the most serious.  It is not suggested in the current case, as it 
may be in some cases, that there has been any feature of the conduct of the 
proceedings or of the trial itself which might be a basis for aggravating or increasing 
the damages.  On the other hand, unlike cases where there has been an offer of 
amends or a settlement out of court, this is a case where the claimant has had to come 
to court and suffer, not only the unpleasantness and expense associated with that, but 
also the republication of the words complained of that is necessarily inherent in 
proceedings in open court.   

48. The conduct of the Claimant and his position in relation to the dispute and life in 
general are also relevant. In Burstein v Times Newspapers Ltd [2001] 1 WLR 579, 
May LJ said this (with the agreement of the other members of the court): 

“[24] Paragraphs 33.44 to 33.46 of Gatley on Libel and 
Slander, at pp 850-851, explain that the extent to which the 
claimant's own conduct is admissible in reduction of damages 
is limited. It is said to relate principally to activities that can be 
causally connected to the publication of the libel of which the 
plaintiff complains. A defamatory publication is not justified or 
excused by showing that the claimant himself has been guilty 
of similar conduct. But where a claimant has made a 
defamatory publication against the defendant which may fairly 
be said to have provoked the defamatory publication by the 
defendant of which the claimant complains, evidence of the 
claimant's conduct is admissible. It can sensibly be said in these 
circumstances that the claimant's conduct was causally 



MR JUSTICE TUGENDHAT 
Approved Judgment 

Trumm v. Norman 

 

 

connected with the defamatory publication of which he 
complains and that he brought it upon himself… 

[25] It seems to me that it is intrinsically just that a court 
assessing libel damages should receive evidence to the effect 
that the claimant's conduct has directly provoked the 
publication of which he complains. Typically, if there were a 
heated slanging match between claimant and defendant, and the 
publication complained of was in retaliation to a publication by 
the claimant defamatory of the defendant, there would be no 
sense or justice in excluding evidence of the claimant's 
publication. It would be part of the context in which the 
publication complained of was made and should normally, 
depending on the facts, be admitted whether or not it would be 
likely to reduce the claimant's award of damages. It may be 
supposed that a claimant who brings a defamatory publication 
on himself will normally receive a lower award of damages 
than a claimant who has been defamed without provocation. 
There is ample support in decided cases for admitting evidence 
of this kind of direct provocation: see for example Broome v 
Cassell & Co Ltd  [1972] AC 1027, 1071”. 

EVIDENCE AS TO DAMAGES 

49. Mr Trumm gave unchallenged evidence that he had never been married or held 
himself out as having been married.  He is the father of two daughters with whom he 
enjoys a very solid and good relationship.  He has not lived with their mother for 
many years but has always maintained contact with them in person, by telephone and 
by email.  He enjoys many family occasions with them, birthdays, Christmas, 
holidays and regular contact.  He has maintained a good relationship with the mother 
of his daughters and with her husband, often being a guest in their home.  The dispute 
subject to this litigation has taken a great deal of his time, and he has had to work 
overtime to meet the legal costs.  But he has never, and would never, allow the 
dispute to destroy the relationship with his children and he is distressed that Mr 
Norman has made reference to his family, who have nothing whatever to do with this 
dispute.  On the other hand he does not suggest that anyone has mentioned to him the 
passage from the words complained of referring to his family.  

50. Mr Trumm is still a train driver and the members of ASLEF to whom the words 
complained of were published include very many of his colleagues.  I infer that his 
colleagues and those to whom he reports in management will all have become aware 
of the content of the words complained of. Mr Trumm’s relationship with ASLEF is a 
matter which attracted a lot of attention, unsurprisingly, amongst members of ASLEF. 
Indeed, that is the explanation which Mr Norman gives for publishing the circular in 
the first place.  The pay of an ordinary train driver is about £33,000 a year. Mr Trumm 
is a former police officer and is a man of robust personality.   

51. Mr Crystal submits, and I accept, that in assessing damages I should have in mind Mr 
Trumm’s conduct in publishing on a website which was not restricted to members of 
ASLEF, allegations of the content and style which he did.  It is common ground that I 
cannot in this action form any view one way or the other as to whether Mr Trumm’s 



MR JUSTICE TUGENDHAT 
Approved Judgment 

Trumm v. Norman 

 

 

allegations were true or false.   By the consent order he undertook to close down the 
website, but he did not admit he had been untruthful.  Nor is there any plea of 
justification to that effect in this action.  Nevertheless, I accept Mr Crystal’s 
submission that the tone of the postings on Mr Trumm’s website is relevant.  They 
demonstrate what he regards as an acceptable level of debate.  They also led to the 
publication of the words complained of. It is not that the words complained of were 
published directly in response to anything posted on the “trueaslef” site by Mr 
Trumm, but the postings on the “trueaslef” site led to the two libel actions against Mr 
Trumm, and the words complained of were published in response to rumours relating 
to the settlement (albeit rumours which have not been shown to originate with Mr 
Trumm). 

 

 

THE AMOUNT OF DAMAGES 

52. In my judgment the style or tone of Mr Trumm’s publications was unnecessarily 
provocative and offensive, and set a low level for the tone of the discussion about the 
affairs of ASLEF. 

53. Mr Crystal submits that in the light of what Mr Trumm published on the “trueaslef” 
site to anyone who chose to visit the site, this is a case of a slanging match initiated by 
him, and so is a case for very modest damages. He submits the range is either in three 
figures or in the low four figure range. 

54. Mr Davies submits that this is a serious libel. He emphasises that it was published to 
those colleagues and managers who were most important to the life and career of Mr 
Trumm, and particularly injurious insofar as the words referred to his family. Mr 
Davies submits that the appropriate measure of damages is of the order of £20,000. 

55. I accept that there is force in the submissions for each party. If the words complained 
of had not been preceded and provoked by the publications of Mr Trumm about 
ASLEF and its officers, including Mr Norman, then I would have considered that an 
appropriate award should be of the order of £15,000. But in the light of Mr Trumm’s 
own conduct, and considering as I do that he is so robust that he would feel the injury 
less than others, I award the sum of £7,500. 

 

 

 

 


